Lec no krasta • IR.lv

Lec no krasta

4
Zīmējums — Ernests Kļaviņš
Anda Burve-Rozīte

Dažas dienas pēc Spēlmaņu nakts ceremonijas, kurā Jaunā Rīgas teātra izrāde Oblomovs ieguva gada labākās izrādes titulu, galvenās lomas atveidotājs aktieris Gundars Āboliņš jau devās spēlēt uz Ķelni 

Neceriet – piena sivēna filejas ar novārītu cidoniju buljonmērci un rāceņu un ķimeņu siera mērci vai kazas siera krēma ar jāņogu kardamona želeju un drumstalotu mandeļu cepumu, un upeņu sorbetu pusdienās ar Gundaru Āboliņu nebūs! Teātra restorāna ēdienkarti viņš pat neatver.

Ir nākamā diena pēc Spēlmaņu nakts ceremonijas, ko aktieris mazliet pasvinējis – iepriekšējā vakarā viņš saņēma skatītāju balvu kā gada labākais aktieris. Mans minējums, ka pusdienās viņš iedzers vismaz morsu, izrādās aplams. Vakarā Āboliņam ir izrāde – loma jaunās sezonas iestudējumā Kabalas noslēpumi. Pusotru stundu pirms tās viņš ierodas uz interviju restorānā, kur JRT aktieri bieži iedzer kafiju vai pusdieno. Pasūtījis glāzīti baltvīna, aktieris no kabatas izvelk mazu, apaļu kārbiņu, kas atgādina dāmu lūpu spīduma iepakojumu. «Sataisa kā maziņu tetrapaku un liek aiz lūpas. Caur gļotādu nikotīns uzsūcas,» viņš skaidro, pirkstu galos mīcot tabaku. Daļa šīs matērijas, gluži kā Ziedoņa pasakā, aizķeras aktiera nagos. Un nav ar melno restorāna salveti aizslaukāma prom. «Nevienam neiesaku! Ļoti neveselīgi. Slikti!» Āboliņš stūķē tabakas kriksīti aiz lūpas. Kāda ir sajūta? «Pacilājoša. Var drusku dabūt štimungu.» Un viņš izstāsta vecu anekdoti par kokaīnu, ko varot bāzt degunā vai dibenā – slikti tas esot tik un tā. 

Ivana Gončarova romāna Oblomovs iestudējumu Alvja Hermaņa režijā Ķelnes teātris sāka rādīt 2011.gada 11.februārī, bet Rīgā – tā paša gada augusta nogalē. Galvenajai lomai vācu teātrī Hermanis bija izvēlējies Āboliņu, kurš labi prot vācu valodu. Rīgā Oblomovu spēlē divi: Gundars Āboliņš un Ģirts Krūmiņš, kurš žūrijas vērtējumā atzīts par pagājušās teātra sezonas labāko aktieri. Spēlmaņu nakts ceremonijas noslēgumā Hermanis uz skatuves pauda, ka daudzviet Eiropā teātrus piemeklējot krīze, turpretim Latvijā ir daudzveidība, meistarība plaukst. Āboliņš spēlējis Šveicē, Vācijā, Austrijā – var salīdzināt. Viņš stāsta, ka bijis ļoti aizkustināts, nesen Ģertrūdes ielas teātrī noskatoties vienu no Spēlmaņu naktī nominētajām izrādēm – Leģionāri. «Jauni cilvēki paši radījuši materiālu un patiesi, godīgi cīnās [izrādē] par jēgu. Uz plikas dēļu grīdas. Es tādā veidā saprotu teātra pastāvēšanas jēgu – nevis patikt, šokēt, pārsteigt, bet runāt par būtisko,» viņš saka.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu