Mūsdienu antīkā traģēdija • IR.lv

Mūsdienu antīkā traģēdija

5
Galveno lomu izrādē spēlē Silvija Kalderoni, pēc profesijas arhitekte, nevis aktrise. Viņa atveido gan Antigoni, gan stāsta savas personiskās atmiņas par redzēto Atēnās.
Ieva Cielava

Starptautisko teātra festivālu Homo Alibi: recycled atklās itāliešu apvienības Motus izrāde Aleksis. Grieķu traģēdija. Ņemot par pamatu antīkās traģēdijas formu, tā stāsta par mūsdienu Grieķijas notikumiem

Itāliešu režisoru pāris Enriko Kasagrande un Daniela Nikolo jeb neatkarīgo režisoru apvienība Motus, iedvesmojušies no Sofokla traģēdijas Antigone, antīkā stāsta raksturus mēģina pārcelt uz mūsdienu pasauli.

«Izrāde nav jauns Antigones iestudējums, tā drīzāk ir dokumentāra liecība, kas izstāstīta Sofokla traģēdijas noskaņā,» stāsta izrādes autore Daniela Nikolo. Iestudējuma ideja tapusi pēc 2008.gada Grieķijas nemieriem, kuros policisti Atēnās nošāva 15 gadus veco Aleksandru. «Mēs gribam, lai cilvēki nav vienaldzīgi, lai viņi atrod savu balsi. Izrāde ir lūgums būt varonīgam,» stāsta autore. Lai gūtu nepieciešamās sajūtas, zināšanas un izpratni, Enriko un Daniela pēc slepkavības devās uz Grieķiju. Viņi bija sapratuši, ka veidos izrādi par šo notikumu. Atēnās tikās ar studentiem, organizēja kopējus pasākumus, uzklausīja viņu viedokļus. Aleksandra stāsts pamazām apauga ar jaunām zināšanām un raisīja viņos līdzības ar Sofokla traģēdijas Antigone varoni Polineiku, valdnieka Edipa lāstu pārmantojušo dēlu. «Aleksis apvieno cilvēkus. Pēc notikumiem ar Pussy Riot Maskavā tas ir īpaši aktuāli – arī mākslā ir jārunā par politiku, tas nemazina tās vērtību.» Izrādē iekļauti fragmenti no Sofokla Antigones, kas papildināti ar Atēnu traģēdijas aculiecinieku stāstiem un videoprojekcijām.

«Jutām, ka festivālā trūkst izrādes, kas «pārstrādā» reālus sociālpolitiskus notikumus. Motus izrādes iespiežas atmiņā. Tās vērš uzmanību uz to, kā varas institūcijas tiek galā ar cilvēku protestiem un cenšas pierādīt, ka māksla spēj iekustināt sabiedrību,» par izvēli iekļaut izrādi festivāla programmā stāsta Latvijas Jaunā teātra institūta direktore Gundega Laiviņa. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu