Tutūū! • IR.lv

Tutūū!

2
Ilustrācija — Frank&Stein
Anita Brauna

Kopš Satiksmes ministrija nonāca ZZS ietekmē, Latvijā līdz šim vērienīgāko valsts iepirkumu – jaunu vilcienu būvi par pusmiljardu eiro – kontrolēja ar Aivaru Lembergu un Aināru Šleseru saistīti cilvēki. Rezultātā konkursā nebija konkurences, un Latvija grasās pirkt dārgus vilcienus. Tiesiskuma koalīcija oligarhu ekspresi uz laiku apturēja, taču no sliedēm noņemt nespēja. Kāpēc? 

Tas notika bez liekām ceremonijām – «zaļais zemnieks» Artis Stucka Pasažieru vilciena šefam Andulim Židkovam pateica, ka amats jāatstāj, un viss. Nebija nedz mēģinājumu kaut ko sarunāt, nedz pārmetumu, un Židkovs par to nebrīnījās. Satiksmes ministrijai bija nomainījies politiskais «jumts», par ministru kļuvis Uldis Augulis (ZZS), un Latvijai ierasti tas nozīmēja vadības maiņu arī pakļautajos uzņēmumos. 

Mazliet neparasti bija tikai tas, ka par Pasažieru vilciena valdes priekšsēdētāju iecēla nevis kādu zaļzemnieku, bet LPP/LC biedru Nilu Freivaldu. Viņa karjera strauju lēcienu piedzīvoja laikā, kad satiksmes ministrs bija Ainārs Šlesers – vadītāja amatā nepieredzējušais Freivalds kļuva par ministrijas valsts sekretāru. 

Freivalda nonākšana Pasažieru vilcienā (PV) pagājušā gada martā ir lūzuma punkts jauno vilcienu iepirkumā – mūsdienu Latvijā lielākajā valsts iepirkumā, kura kopējās izmaksas lēš ap 600 miljoniem eiro. Viņš pērn pavasarī aizsāka notikumu ķēdi, kas aizveda līdz tam, ka tik apjomīgā konkursā palika tikai viens pretendents un Latvija tagad grasās pirkt vilcienus, kurus daudzi sauc par dārgiem un turklāt neērtiem. «Projekta ekonomiskā atdeve ir negatīva», un tas «nav sabiedrībai izdevīgs» – konfidenciālā ziņojumā valdībai novembrī rakstīja Satiksmes ministrija (SM). Tomēr pirms nedēļas valdība atļāva PV slēgt līgumu ar konkursa uzvarētāju – spāņu uzņēmumu Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), kura apakšuzņēmējs ir Rīgas Vagonbūves rūpnīca (RVR). «Notiek tas, ko man savulaik teica RVR šefs Igaunis – bez mums šā līguma jums nebūs,» rezumē bijušais PV vadītājs Židkovs. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu