Gudrība nav iedzimta. Jāstrādā! • IR.lv

Gudrība nav iedzimta. Jāstrādā!

5
Foto — Mārtiņš Zilgalvis, F64
Pauls Raudseps

Vendiju Kopu žurnāls Time nosaucis par vienu no 100 ietekmīgākajiem līderiem pasaulē. Viņa panāca, ka tūkstošiem ASV elitāro universitāšu beidzēji kļūst par skolotājiem valsts sliktākajās skolās 

Visā pasaulē cilvēki raizējas, vai viņu bērni saņem pietiekami labu izglītību. 1989.gadā Prinstonas Universitātes pēdējā kursa studentei Vendijai Kopai radās doma, ka ASV labāko universitāšu beidzēji varētu doties mācīt uz valsts nabadzīgākajām skolām, tā iedvešot jaunu ideālismu izglītības sistēmā, kas šķita bezcerīgi neefektīva un nevienlīdzīga. 1990.gadā viņi nodibināja organizāciju Teach for America, kura pirmajā gadā piesaistīja 2,5 miljonus dolāru ziedojumos un nosūtīja 500 universitāšu absolventus uz diviem gadiem mācīt piecu ASV pilsētu un rajonu skolās. 

Divdesmit gadus vēlāk Teach for America strādā vairāk nekā 8200 skolotāju 39 pilsētās un rajonos.  Konkurence par iesaistīšanos programmā pārsniedz četrus cilvēkus uz vienu vietu. Pētījumi liecina, ka Teach for America skolotāji panāk teicamus rezultātus. 19 pasaules valstīs ir dibinātas līdzīgas organizācijas, Latvijā tā ir Iespējamā misija. Nesen Kopa ieradās Latvijā vienas dienas vizītē.

Kas jūs iedvesmoja dibināt organizāciju Teach for America?
Kad es mācījos pēdējā kursā universitātē, manu paaudzi sauca par savtīgo paaudzi. Bija radies priekšstats, ka mūs interesē tikai naudas pelnīšana. Visi, kas ieradās universitātē piedāvāt darbu tādiem humanitāro fakultāšu beidzējiem kā man, bija no lieliem uzņēmumiem un aicināja doties strādāt uz Volstrītu. Studiju laikā es pievērsu lielu uzmanību nevienlīdzībai ASV izglītības sistēmā, un kādu dienu man iešāvās prātā doma: kāpēc mūs tikpat aktīvi necenšas iesaistīt darbā par skolotājiem visnabadzīgākajās Amerikas vietās? Nolēmu par šo tēmu rakstīt savu bakalaura darbu, un šī ideja mani aizrāva aizvien vairāk. Tā ļautu piesaistīt talantīgus, enerģiskus jaunus cilvēkus skolām ar mazākiem resursiem, dotu iespēju nākamajiem līderiem pavadīt divus gadus, mācot bērnus nabadzīgos pilsētu un lauku rajonos, un ietekmētu viņu nākotnes rīcību, radītu citas prioritātes. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu