Beidziet, neviens taču nenositās! • IR.lv

Beidziet, neviens taču nenositās!

4
Ieva Alberte

Puse Latvijas slēpošanas trašu pacēlāju atzīti par riskantiem, taču vienā no tām šonedēļ plānots karnevāls

Visplānāk ģērbto meiteni noķeksēja pirmo. Pirms mēneša Ozolkalnā apstājās krēslu pacēlājs. Priedes galotnes augstumā teju divas stundas 15 grādu salā pacēlājā sēdēja pieci cilvēki. Tikai pieci, jo bija vakars. Pa pacēlāja trosi pie viņiem karabīnēs aizslidinājās kalna darbinieki: «saģērba» virvēs un nolaida uz zemes. Kompensācijā slēpotāji saņēma dāvanu kartes Ozolkalnā. Tā pārstāvis Ģirts Kaļķis stāsta, ka kalna darbinieki šādai situācijai savulaik apmācīti, jo krēslu pacēlāji tādu stiķi var izstrādāt. «Bija nolietojies rullītis, un trose no tā nokrita. Nostrādāja drošības sistēma,» tā Kaļķis. Firmas Inspecta eksperts Juris Rudzītis, kurš vēl nesen pārbaudīja pacēlāju tehnisko stāvokli, par notikušo uzzina no Ir un skaidro, ka krēslu pacēlāji nemēdz krist: problēmu gadījumā troses «uzķer» speciālas drošības skavas. Par iesprūšanu Ozolkalnā līdz šim nav zinājis arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), kas tikko pabeidzis pārbaudes Latvijas trasēs un secinājis, ka 10 no 21 ir augsts risks pacēlāju lietošanai. Tika apturēti 26 pacēlāji. Vēl pirms PTAC savu pārbaudi bija pabeidzis, Ir runāja ar visu trašu saimniekiem.

Papīru pārbaude
Priekšlaicīgo PTAC izbazūnēšanu, ka «Latvijas trasēs pacēlāji ir bīstami», pirms vēl visi kalni pārbaudīti, par nekorektu vērtē Milzkalna saimnieks, kura trase gan atzīta par drošu. Viesturs Ošnieks ieskanējis PTAC atzinumu ar pozitīvajiem pārbaudes rezultātiem un ielicis mājaslapā. Savukārt Riekstukalna saimnieks Ervīns Kišuro, kura kalnu PTAC pārbaudīja pirmo, to nedarīja, jo lielākā daļa klientu ir lietuvieši un dokumentu nesaprastu. Kišuro tikai piebilst – gaidījis, ka PTAC pārbaudes būs tehniskākas un troses testēs ar kādu mērierīci, tā vairāk bijusi papīru pārbaude.

Papīriem ir nozīme kopš 2007.gada, kad stājās spēkā MK noteikumi par trošu ceļu uzraudzības kārtību. Pacēlājus vajadzēja reģistrēt speciālā bīstamo iekārtu reģistrā. To, vai pacēlājs ir reģistra cienīgs, noteica kāda no vairākām valsts akreditētām testēšanas laboratorijām. Laboratorijas veic arī ikgadējās pacēlāju pārbaudes un izsniedz uzlīmes (attēlā), kas jāizvieto redzamā vietā trasē, lai slēpotāji zinātu, kad trase pārbaudīta.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu