Lai lidmašīnai ceļā netrāpītos putni, lidostas Rīga lidlauku pirms gada sāka uzmanīt īpašs putnubiedēklis. Šaut un ķērkt tam pavēl Dzintra Guļāne
Devāmies pēc piena pakas, atgriezāmies ar govi. Tā varētu raksturot manu braucienu uz lidostu Rīga, lai iepazītos ar Scarecrow Ultima, tulkojot burtiski – vārnu baidītāju. Šā putnubiedēkļa gaitas tā savaldzināja, ka īsa stāsta vietā tapa plašāks fotoapraksts.
Baidītājs ir vadības bloks, kas izskatās kā skārienjutīgs ekrāns, un skaļruņi uz auto jumta. Ierīcē ieprogrammēti 14 putnu sugu trauksmes saucieni un divi signāli. Kad Dzintra Guļāne, lidostas Rīga lidlauka vadības departamenta putnu un dzīvnieku kontroles speciāliste, pamana putnus, viņa brauc to virzienā un uz ierīces ekrāna izvēlas, kādu signālu atskaņot: ja jāaizbaida vārna, skaļruņos atskan vārnas šausmu kliedziens. To padzirdējušas, citas vārnas metas palīgā un lido auto virzienā. Ķērcieni ir skaļi, tāpēc ikdienā jālieto austiņas. Ja nelīdz putnu balsis, jāizmanto signāli: šaušana vai raķešpistoles piukšķis.
Vārnu gudrības
Putnubiedēkļa ekrānā pamanu kādu glītu, apaļīgu putnu. Neredzēts. Tā kā putnu balsu programma ir importēta, Kanādas zoss tur jau bija. Starp citu, Kanādas zosis bija tās, kas pirms nepilniem diviem gadiem iekļuva lidmašīnas dzinējos virs Ņujorkas, izraisot piespiedu nolaišanos Hudzonas upē pie Manhetenas, par laimi – veiksmīgu. Dzintra reiz esot eksperimentējusi ar Kanādas zoss ierakstu. Vietējās pīles un zosis pat nav reaģējušas.
Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:
Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.