Ceturtā daļa šoferu pie stūres runā pa telefonu, raksta īsziņas un sērfo internetā • IR.lv

Ceturtā daļa šoferu pie stūres runā pa telefonu, raksta īsziņas un sērfo internetā

20
Foto: Edijs Pālens, LETA

Policija par mobilā telefona izmantošanu pie stūres šogad līdz septembra sākumam noformējusi vairāk nekā 2300 administratīvo protokolu

Ceturtā daļa šoferu, būdami pie stūres, aktīvi runā pa telefonu, raksta īsziņas un sērfo internetā, par šādiem Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) aptaujas datiem trešdien vēstīja LNT raidījums “900 sekundes”.

“Tātad šī ceturtā daļa autovadītāju ir potenciāli slepkavas ceļu satiksmē. Tā mēs viņus arī uzskatām, tā arī vērtējam,” situāciju komentēja CSDD pārstāve Ieva Bērziņa.

Apdrošinātāji Latvijā jau saskārušies ar apdrošināšanas pieprasījumiem, kuros cietusī persona norādījusi, ka vainīgais autovadītājs negadījuma brīdī izmantojis mobilo telefonu. Lai pārliecinātos par to, vai tā ir tikai sajūta vai intuīcija, ka situācija kļūst arvien trakāka, apdrošināšanas kompānija “BTA Insurance Company” veica aptauju.

Tās rezultāti atklāj vēl detalizētāku un satraucošāku ainu. Aptauja liecina, ka 31% regulāri lasa īsziņas un saņemtās vēstis tādās ziņu apmaiņas lietotnēs kā “WhatsApp” un “Viber”, bet 22,3% paši raksta ziņas, vadot automašīnu. Mazāk izplatīta ir e-pastu lasīšana un rakstīšana pie stūres, taču arī to regulāri dara attiecīgi 7,7% un 4,2% aptaujāto. Savukārt jaunumus sociālajos tīklos, vadot auto, regulāri aplūko 7,9%, bet ar informāciju dalās 5,4%.

Telefonsaruna, nelietojot brīvroku sistēmu, kļuvusi par pavisam ierastu lietu – 47,2% regulāri atbild uz telefona zvaniem, bet 43,3% zvana kādam, neizmantojot šo sistēmu.

Policija par mobilā telefona izmantošanu pie stūres šogad līdz septembra sākumam noformējusi vairāk nekā 2300 administratīvo protokolu, un tas pēdējo trīs gadu laikā ir augstākais rādītājs.

“Bieži vien arī policijas darbiniekiem sanāk strīdi ar autovadītājiem, ka autovadītājs nespēj uzņemties atbildību un viņš izdomā dažādus iemeslus, ka policists kļūdās, viņš ir ausi kasījis vai vienkārši atstutējis galvu pret logu. Bet policija turpinās tam aktīvi sekot līdzi, rīkosim arī reidus,” sola Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis.

Vēl pirms gadu desmitiem nevienam neienāca prātā pie stūres lasīt grāmatu vai avīzi – tā ironizē auto eksperts Pauls Timrots. “Lai saprastu, cik bīstami ir lasīt pie stūres un rakstīt, vienkārši vajag pamēģināt, braucot pa ielu, aizvērt acis uz kādu brīdi. Nu, cik sekundes jums ir dūšas braukt ar aizvērtām acīm?” vaicā Timrots.

Lasot pat vienu standarta garuma īsziņu, var nobraukt simtiem metru, tāpēc eksperts ir pārliecināts, ka mobilā telefona izmantošana pie stūres ir daudzkārt bīstamāka nekā braukšana reibumā.

“Dzērājs, lai arī kādā pālī viņš ir, nu, ja nav aizmidzis, uz ceļu skatās, viņam ir sašaurināts redzes leņķis un kavēta reakcija, bet viņš skatās un agri vai vēlu ieraudzīs to šķērsli, pie kā vajadzētu bremzēt,” savu pozīciju skaidro Timrots.

CSDD plāno šajā rudenī sākt informatīvu kampaņu pret mobilo ierīču izmantošanu pie stūres. Policija un CSDD uzskata, ka būtu jāpastiprina arī soda sankcijas, jo pagaidām par šo pārkāpumu paredzēts brīdinājums vai 15 eiro sods.

Savukārt auto eksperts uzskata, ka tas lielā mērā ir pieklājības jautājums, salīdzinot to ar atturēšanos runāt pa telefonu teātra izrādes laikā. Eksperts rezumē, ka svarīgākais ir pašu šoferu nostāšanās pret tiem, kuri pārkāpj likumu, tāpēc pat kameras uz ielām neatrisinātu situāciju.

 

Komentāri (20)

ierados 09.09.2015. 13.13

Tie nav šoferi. Profesionālais ofisu planktons, kurš atrašanos pie auto stūres uzskata par ofisa turpinājumu.

+3
-1
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu