Svešie un savējie vides reklāmā • IR.lv

Svešie un savējie vides reklāmā

22
Ilustratīvs foto: Gints Ivuškāns, F64
Olafs Pulks

Rīgas domes atbalsts uzņēmumam rada aizdomas par neatļautu vienošanos

Jūlijā, neieklausoties Rīgas domes opozīcijas deputātu argumentos, domes vairākums nobalsoja par vides reklāmas bāzes nodevas palielināšanu no 1,57 līdz 1,85 eiro, vienlaikus nemainot nodevas apjomu – 0,43 eiro, vides reklāmai sabiedriskā transporta pieturvietās. Pēc izmaiņām tā kļuva vairāk nekā četras reizes mazāka nekā nesen paugstinātā nodeva pārējos vides reklāmas objektos pilsētā.

Lai noskaidrotu Finanšu ministrijas viedokli par grozījumiem saistošajos noteikumos un tik atšķirīgajām nodevu likmēm, nosūtīju vēstuli ministrijai, kas atbildē raksta – šādas atsķirības var tik kvalificētas kā valsts atbalsts. Tādā gadījumā rodas jautājums – vai vides reklāma ir nozare, kurai pašlaik nepieciešams valsts vai pašvaldības atbalsts, turklāt ne visai, bet atsevišķiem uzņēmumiem? Atbalstu parasti saņem nozares, kuru attīstība valstij ir īpaši svarīga, un kura bez atbalsta no malas tirgū konkurēt nespēj. Vai tādas ir reklāmas pieturvietās? Taču nē!

Esmu nosūtījis vēstuli Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM) ar aicinājumu nesaskaņot šos vienlīdzīgu konkurenci kropļojošos grozījumus saistošajos noteikumos.

Zinot grūtības, ar kādām Rīgā top budžets un tiek meklēta katra iespēja iekasēt papildu naudu, domes vairākuma lēmums vēl stiprāk ”paspaidīt” uzņēmējus neizbrīna.

Naudas trūkuma dēļ tika celts nekustamā īpašuma nodoklis, pārdoti Rīgai piederoši nekustāmie īpašumi, palielinātas nodevas, bet te lūk negaidīta uzupurēšanās atsevišķu uzņēmēja labā. Skaidrs taču, jo mazāki ir izdevumi, tajā skaitā nodeva, jo lielāka peļņa!

Rīgas Būvvaldes vadītājs pazemināto nodevu pamatoja gandrīz vai ar labdarību, lūk, uzņēmums “JCDecaux Latvija” (JCD), kas uzstāda reklāmas sabiedriskā transporta pieturās un maksā samazināto nodevu, esot par saviem līdzekļiem uzstādījis 800 pietuvietu nojumes, kuras gan ir izpelnījušās daudzu rīdzinieku kritiku. Tagad ir skaidrs, kādēļ pieturvietas ir tādas, kādēļ soliņi tik neērti – tās tika veidotas ne jau tā, lai cilvēkiem būtu komfortabli, bet lai būtu iespējams izvietot reklāmas lielā apjomā un izmēros.

Būtībā ir izveidoti lieli reklāmas stendi ar tiem pievienotiem jumtiņiem, aizmugurējo sienu un neērtu solu.

Par to domei pietuvinātais uzņēmums vēl saņēmis ievērojamas nodevas atlaides. Ideāla iespēja, kuru vēlētos izmantot katrs nozarē strādājošais!

Tik apjomīgu un īpaši izdevīgu līgumu piešķiršana atsevišķam komersantam bez jebkāda konkursa vai piedāvājumu salīdzināšanas jau pati par sevi rada aizdomas par neatļautu vienošanos. Tāpēc domes vadības pienākums būtu skaidrot sabiedrībai savus apsvērumus, atslepenot rūpīgi no sabiedrības slēptos līgumus ar privātajiem komersantiem un pārliecināt, ka tieši šāds darījums pilsētai ir visizdevīgākais. Pretējā gadījumā nav skaidri kritēriji, kāpēc tieši JCD ir izvēlēts par sadarbības partneri, papildus piešķirot tam tik milzīgus atvieglojumus, kurus citi komersanti neprasa. Nav skaidrs, kāda loma visā šajā konstrukcijā ir sen zināmajai domes kabatas kompānijai ”Pilsētas Līnijas”, kura šobrīd faktiski ir starpniekkompānija starp ”Rīgas satiksmi” un JCD. Līdz šim esam dzirdējuši tikai Rīgas domes priekšsēdētāja Nila Ušakova izlocīšanos un izvairīšanos no tiešām atbildēm uz žurnālistu jautājumiem.

Domes vadība lepni stāsta par 10 miljoniem, kurus JCD esot ieguldījis pilsētas pieturvietās, tomēr cita vides reklāmas jomā strādājoša uzņēmuma eksperti uzskata, ka ieguldījums bijis labi ja 4 miljoni, pretim saņemot 800 pašu izveidotos reklāmas stendus un pazeminātu nodevu, tātad ideālu biznesa iespēju.

Uz vienlīdzīgas konkurences pārkāpumiem šajā situācijā jau 2012. un 2014. gadā norādījusi Konkurences padome, taču Rīgas dome aizrādījumus joprojām nav ņēmusi vērā.

Satraukumu un neizpratni izraisa 4,6 miljonu zaudējumi, ar kuriem aizvadīto gadu pabeidza ”Rīgas satiksme”. Tas – neskatoties uz 95 miljonu dotāciju no pilsētas budžeta! Ja reiz dotāciju iekļauj apgrozījumā, tad gan gads bija jāpabeidz ar pozitīviem peļņas rādītājiem! Kādēļ netiek izmantota iespēja gūt atbilstīgus ieņēmumus no reklāmām pieturvietās? Tā vietā, lai, kompensējot papildu izmaksas vides reklāmas administrēšanā, atceltu iepriekš piešķirtās atlaides un noteiktu nodevas visiem vienādas, dome vēl vairāk palielinājusi nodevu atšķirību.

Autors ir Rīgas domes deputāts no partijas ”Vienotība”.

Komentāri (22)

Oskars Caune 06.08.2015. 15.38

Rīgas dome nenodarbojas ar ļoti būtiskām, vismaz trīs, rīdzinieku problēmām:

1. Rīgā ielas ir bedrainākas par jebkuru lauku ceļu – tās bojā sabiedriskā transporta, neatliekamās medicīnas u.c.ritošo daļu…;

2. neprasme sakārtot graustu problēmas;

3. “Rīgas namu pārvaldnieks” netiek galā ar ikdienas namu uzturēšanas problēmām,nerunājot jau nemaz par daudzdzīvokļu dzīvojamo māju energoefektivitātes problēmu risinājumiem.

Cēlonis: Rīgas pašvaldības centralizācija!

Katra no Rīgas priekšpilsētām ir n-reižu lielāka pēc iedzīvotāju skaita par jebkuru t.s. republikas pilsētu, kuras lieliski tiek galā ar iepriekš minētām problēmām, kau vai minam tikai Valmieru!

+1
0
Atbildēt

0

eraksti 08.08.2015. 15.42

Rīga grimst. Lai Ušakovs pamācās, piem., no Smiltenes, Talsiem vai Alūksnes, kādai jāizskatās Eiropas pilsētai. Bet Saskaņas Centrs prot tikai zagt.

0
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu