Būvniecības nozare kā augonis, ko negrib aiztikt • IR.lv

Būvniecības nozare kā augonis, ko negrib aiztikt

11
Foto: Edijs Pālens, LETA
Dzidris Augustinovičs

Publiskā piedāvājuma tenderos pretendentiem būtu jāsniedz informācija arī par iekļautajiem nodokļu maksājumiem

Problēmas būvniecības nozarē ir kā augonis, par kura esamību visi zina, taču neviens nav gatavs uzņemties tā likvidēšanu vai vismaz efektīvu ārstēšanu. Protams, nozares nelaimju cēloņi ir ļoti dažādi un tie nav vienā dienā atrisināmi. Taču pamatā tie izriet no Latvijas likumdošanas un nozares sistēmas caurumiem, kurus uzraugošajām institūcijām nav izdevies aizlāpīt jau vairākus gadu desmitus. Esmu pārliecināts, ka to neizdosies sakārtot arī ar jauno Būvniecības likumu.

Samilzusi problēma ir tā, ka jau gadiem būvniecības nozarē ir katastrofāli augsts pelēkās ekonomikas īpatsvars, turklāt neviena no iesaistītajām pusēm nav gatava to aktīvi risināt, lai gan zaudētāji no tā ir visi. Viens no ēnu ekonomiku veicinošiem faktoriem noteikti ir būvniecības nozarē visur valdošais zemākās cenas princips.

Apstākļos, kad gandrīz 80% būvniecības nozares uzņēmumu strādā pelēkajā zonā, nav iespējams noteikt zemāko cenu. Lai iegūtu pasūtījumu, uzņēmumi, bieži norādot zemāko cenu, neiekļauj nodokļos maksājamās summas. Taču no tā vislielākais zaudētājs ir valsts, proti, būvniecībā darbaspēka izmaksas sastāda vismaz pusi no būvniecības izmaksām un pusei no šīs puses būtu jābūt valstij maksājamiem darbaspēka nodokļiem, ieskaitot atvaļinājuma naudu. Nodokļu daļa un piemaksas ir analoga daļa no darbaspēka tiešajām izmaksām uz rokas. Taču esošās sistēmas dēļ valsts budžets no nodokļiem nepildās.

Šo problēmu daļēji būtu iespējams risināt, paredzot publiskajos piedāvājuma tenderos pretendentiem sniegt informāciju arī par piedāvājumā iekļautajiem nodokļu maksājumiem (gan darba devēja, gan darba ņēmēja nodokli un, ja piemēro, tad arī PVN).

Nodokļu maksājumiem jābūt būtiskam kritērijam, vērtējot zemākās cenas piedāvājumu.

Savukārt pēc darbu pabeigšanas caur VID pasūtītājs var pārliecināties par nodokļu nomaksu un veikt gala norēķinus, kamēr VID tādējādi var kontrolēt nodokļu iemaksas valsts budžetā. Manuprāt, norādot šādas papildus prasības tenderos, sistēma vismaz publiskajā iepirkumā sakārtosies pati no sevis.

Nav noslēpums, ka būvniecības nozarē pastāv vispārzināma sistēma, ko izmanto daļa uzņēmumu, lai iegūtu pasūtījumu – zemākās cenas principu uzņēmumi īsteno uz nodokļu rēķina, kur vinnē tie, kam ir lielākas iespējas nesamaksāt valstij nodokļus.

Tieši šī pastāvošā sistēma neļauj nevienam normāli strādāt. Nozarē valda neadekvāti zems cenu līmenis, kas, godīgi strādājot, nesedz reālās izmaksas, nemaz nerunājot par peļņu. Lielākā daļa Eiropas Savienības fondu līdzfinansētu projektu ir īstenoti valstij no investīcijām, nesaņemot atpakaļ naudu nodokļu veidā. Taču to būtu iespējams daļēji kontrolēt un sakārtot, salīdzinot konkursu uzvarētājus un reālos darbu veicēju nodokļu iemaksas. Pamatotas cerības, ka Valsts Ieņēmumu dienests (VID) varētu ķerties klāt un sakārtot, vismaz daļēji, šo jautājumu.

Papildus tam nozarē aktuāla problēma ir arī regulējošu noteikumu un likumdošanas trūkums. Valstij nav izstrādāti detalizēti būvniecības kvalitātes standarti un attiecību regulējums starp pasūtītāju un būvnieku. Tā rezultātā par subjektīvu kvalitātes izpratni pasūtītājs var atļauties nemaksāt. Salīdzinoši bieži tāpēc kāds no kopējā sistēmā iesaistītajiem – būvnieks, apakšuzņēmējs, būvmateriālu piegādātājs vai cits sadarbības partneris – var bankrotēt, ja kāda no pusēm atsakās maksāt.

Uzskatu, ka būtu nepieciešams izstrādāt detalizētus Latvijas standartus, ņemot par piemēru citu Eiropas Savienības valstu paraugus, piemēram, Vācijas vai kādas Skandināvijas valsts būvniecības nozares standartus. Ir nepieciešams definēt likumdošanas līmenī nozares kvalitātes standartus un definēt sadarbības partneru attiecību regulējumu, nosakot pieļaujamās un nepieļaujamās normas, ko drīkst un ko nedrīkst prasīt, kā noteikt un pierādīt darba kvalitāti un ietvert citus aktuālus un nereti strīda jautājumus.

Uzskatu, ka ar šāda regulējuma palīdzību būtu iespējams nostādīt būvniecības sektoru atpakaļ uz izaugsmes ceļa. Godprātīgi strādājot, tas ļaus attīstīties celtniecības uzņēmumiem un valstij kopumā.

Šīs samilzušās problēmas nav atrisināmas vienas dienas laikā. Taču kādam ir jāsper pirmais solis. Turklāt likumdošanas sakārtošanai lielu naudu nevajag, ir nepieciešama tikai vēlme un aktīva rīcība. Atliek tikai pārvarēt slinkumu un sākt rīkoties visos līmeņos.

Autors ir SIA “EBS” valdes priekšsēdētājs

 

Komentāri (11)

Ebenemezers-3 10.06.2015. 20.31

ja pie mums nepastaav celtnieciibas ministrija , bet ar to nodarbojas ekonomikas ministrija , tad iedomaajos apskatiitiues kaa tur ar to nodarbojas ,atklaajaas interesantas lietas , izraadaas ka ekonomikas ministrijaa darbojas buuvnieciibas valsts kontroles birojs , kura galvenais uzdevums ir kontroleet buuvnieciibas likuma izpildi , birojam 4 departamenti , a jeega tam visam kur? http://www.bvkb.gov.lv/lv/par-bvkb/struktura , reaali ar buuvniciibas probleemam tam sakars ļoti taals , radiit likumu , kuru paši kontrolee 50m cilveeku sastaavaa, rezultaataa mafija pati izstraadaa sheemas un reaali darbojas peec saviem ieskatiem , jo , taadi kantori kaa re&re ar savu kļuudu un šmaukšanos reputaaciju , kaa vienmeer saņem jaunus pasuutiijumus un menedžee finansu kustiibu reaali nemaz nekop nebuuveejot , tasd bardaks ja netika paartraukts bet turpinaasies , mums no eenu ekonomikas neglaabties , buuvnieciibas likums ir viiģes lapa plikuma piesegšanai.

+4
0
Atbildēt

0

Neticis 10.06.2015. 21.02

“Viens no ēnu ekonomiku veicinošiem faktoriem noteikti ir būvniecības nozarē visur valdošais zemākās cenas princips…Lai iegūtu pasūtījumu, uzņēmumi, bieži norādot zemāko cenu, neiekļauj nodokļos maksājamās summas..” ir absolūtas muļķības, jo valsts un pašvaldību iepirkumos tiek ierēķināti arī samaksājamie nodokļi. Un, ja kāds no oficiāliem ienākumiem izmaksas saliek “aploksnēs”, tad attiecīgi vairāk samaksā nodokļos valstij.

Patiesā problēma ir korupcija:

1. privātajā sektorā ne tikai izmaksas, bet arī ienākumus var dabūt “aploksnē” apejot nodokļus,

2. uzpūstas valsts un pašvaldību iepirkumu cenas, kurās ierēķina arī “kampumu” valsts un pašvaldību pārstāvjiem, politiķiem u.tml. “Kampuma” rotācija, protams, arī notiek, apejot nodokļus.

3. Iespēja dažiem uzņēmumiem palikt parādā valstij par neskaitāmiem miljoniem, kamēr vairumu kontrolē un čakarē par nenomaksātiem centiem.

+3
0
Atbildēt

0

Kamielis 10.06.2015. 18.11

Ko tur brīnīties? Tā taču ir nozare, kur visviegāk atmazgāt naudu, finansēt partijas, ar vienu vārdu sakot – shēmot

+3
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu