Jaunās transporta cenas Rīgu tuvina Eiropai, bet nedod tās pašas iespējas • IR.lv

Jaunās transporta cenas Rīgu tuvina Eiropai, bet nedod tās pašas iespējas

18
Sabiedriskā transporta pietura Rīgas centrā sniegputeņa laikā. Foto: Edijs Pālens, LETA
Daiga Poda

Kādas iespējas pasažieriem citās Eiropas valstīs dod nopirktā sabiedriskā transporta biļete

Lai arī Latvijas galvaspilsētā Rīgā no februāra sabiedriskā transporta biļetes cena pieaugs gandrīz divas reizes, par šo cenu pašvaldība nedomā rīdziniekiem un pilsētas viesiem dot līdzīgas iespējas, kādas ir citu Eiropas valstu pilsētu sabiedriskā transporta lietotājiem. Tur, tiesa, par dārgāku cenu nekā Rīgā, pasažieriem ir iespējas noteiktu laiku izmantot pilsētas transportu. Tagad rīdzinieki, lai nokļūtu, piemēram, no Juglas līdz Ziepniekkalnam, maksās to pašu summu, ko Vīnes iedzīvotājiem – pāri par diviem eiro.

Ir.lv noskaidroja, ka daudzās Eiropas valstīs tiek izmantots princips – viena brauciena biļeti var izmantot noteiktu laiku, mainot transporta veidus un maršrutus vairākas reizes, kamēr brauciens notiek vienā virzienā. Tomēr Latvijā šāda stundas vai divu stundu biļete netiek piedāvāta, lai gan tā būtu izdevīga tad, ja jānokļūst no viena pilsētas gala uz otru.

Pašvaldības uzņēmuma “Rīgas satiksme” preses sekretārs Viktors Zaķis Ir.lv skaidro, ka “piedāvājumā ir ļoti plaši dažādu periodu un braucienu skaitu biļešu veidi”. Šā iemesla dēļ Rīgā vienas stundas biļete netiek ieviesta.

Kā zināms, vienas biļetes cena Rīgā no 1.februāra būs 1,15 eiro pašreizējo 0,60 centu vietā. Zaķis apstiprina, ka tiek prognozēts pārvadāto pasažieru kritums, tomēr “plānots, ka papildus piešķirtās atlaides to spēs kompensēt”. Vēl bez jau esošajām atlaidēm tiks piešķirtas atlaides nepilna laika studentiem (viena brauciena maksa 0,30 eiro) un strādājošajiem pensionāriem (viena brauciena maksa 0,60 eiro).

Patlaban sabiedriskajā transportā par pilnu cenu biļetes pērk nepilna puse – 44,8% – no kopējā pasažieru skaita. Ar Rīgas domes noteiktajām atlaidēm brauciens daļēji ir apmaksāts 10,5%, bet bez maksas sabiedrisko transportu izmanto gandrīz tikpat, cik maksā par to – 44,7% pasažieru.

Par šādu pilsētas pašvaldības politiku ir neapmierināta Rīgas domes opozīcijas frakcija no partijas “Vienotība”, kas otrdien aicina nodot pašvaldības uzņēmuma “Rīgas satiksme” sabiedriskā transporta braukšanas tarifu noteikšanu izvērtēt Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai.

Deputāti uzskata, ka, ņemot vērā “Rīgas satiksmes” nozīmi Latvijas tautsaimniecībā, tā apgrozījumu, kas 2013. gadā bija 103 miljoni latu, 2014. gadā no pašvaldības saņemto dotāciju 95 miljonu eiro apmērā un 2015. gadā no pašvaldības pieprasīto 119,8 miljonu eiro dotāciju, uzņēmuma tarifus ir jānosaka regulatoram, kurš ir institucionāli un funkcionāli neatkarīgs, pilntiesīgs, autonoms publisko tiesību subjekts, realizē sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu un nosaka tarifu aprēķināšanas metodiku.

Opozīcija uzskata, ka “Rīgas satiksme” ir slikti pārvaldīts uzņēmums, kas, neraugoties uz Valsts kontroles atklātajiem pārkāpumiem un atkārtoti izteiktajām šaubām par braukšanas tarifu pamatotību, trūkumus nav nenovērsis, un informācija par tā finanšu darbību nav pieejama pat domes deputātiem.

“Nododot tarifu noteikšanu neatkarīgam regulatoram, vairs nebūtu iespējams, piemēram, braukšanas tarifā iekļaut “Saskaņas centram” lojālās arodbiedrības LABA finansēšanu un darbinieku personiskajā lietošanā nodoto automašīnu līzinga maksājumus”, uzsver RD “Vienotības” frakcijas priekšsēdētāja Sarmīte Ēlerte.

Viena brauciena biļešu cenas Eiropā*

Oslo (Norvēģija) 3,45 eiro Biļete derīga 1h un iespēja braukt ar vairākiem transporta veidiem/maršrutiem 

Bergena (Norvēģija) 3,30 eiro Biļete derīga 1,5h un iespēja braukt ar vairākiem transporta veidiem/maršrutiem

Kopenhāgena (Dānija) 3,28 – 14,75 eiro (atkarībā no zonas) Iespēja braukt 1h gan autobusos, gan vilcienos

Amsterdama (Nīderlande) 2,80 eiro Biļete derīga 1h un iespēja braukt ar vairākiem transporta veidiem/maršrutiem

Berlīne (Vācija) 2,70 – 3,30 eiro (atkarībā no zonas) Biļete derīga 2h un iespēja braukt ar vairākiem transporta veidiem/maršrutiem

Vīne (Austrija) 2,20 eiro Iespēja braukt ar vairākiem transporta veidiem/maršrutiem, kamēr vien brauciens notiek vienā virzienā

Brisele (Beļģija) 1,60 eiro Biļete derīga 1h un iespēja braukt ar vairākiem transporta veidiem/maršrutiem

Roma (Itālija) 1,50 eiro Biļete derīga vienam braucienam ar metro vai 75 minūšu braucienam visos autobusu maršrutos

Prāga (Čehija) 1,17 eiro Biļete derīga 1,5h un iespēja braukt ar vairākiem transporta veidiem/maršrutiem

Rīga (Latvija) 1,15 eiro Biļete derīga vienam braucienam autobusā, tramvajā vai trolejbusā, pārsēžoties citā transporta maršrutā/veidā nepieciešama jauna biļete

*Cena norādīta par viena brauciena biļeti bez atlaidēm

 

Komentāri (18)

Zorro kundziņš 21.01.2015. 10.04

Jā, stundu biļešu neesamība, ņemot vērā, kā digitālas biļetes un attiecīgi lasītāji/reģistrētāji ieviesti jau sen – tā ir nolaidība. Vai nu arī kaut kas cits. Nu, grūti man iestāstīt, ka aiz tā slēpjas domes un RS rūpes par rīdziniekiem.

Bet cita ačgārnība ir arī mēneša un nedēļas biļešu cenas. Rakstā pieminētajās Eiropas pilsētas parasti ir arī tā, ka jo ilgākam laika periodam biļeti pērc, jo jūtami izdevīgāk tas ir. Rīgā mēnešbiļete visiem transportiem maksās EUR 50, ja tikai darbdienām – 40. Tādejādi, ja darbdienā veic vidēji divus braucienus – uz darbu un atpakaļ, tad diezko jūtamu ietaupījumu pērkot mēnešbiļeti iegūt nevar, – jo nopērkot 2 x biļeti 20 braucieniem sanāk maksāt EUR 41,40. Kas arī atšķir Rīgu no citām Eiropas pilsētām, kur mēnešbiļešu pirkšana ir stipri izdevīgāka. Rīgā mēnešbiļete atmaksājas tikai tad, ja dienā jābrauc vairāk kā divas reizes vai arī – ja vislaiku lieto vieno maršrutu.

+9
0
Atbildēt

3

    Kurmītis > Zorro kundziņš 21.01.2015. 10.57

    Parastās biļetes cena – 1.15 EUR, pie vadītāja – 2,00 EUR. Ar mēneša abonementu – 41.40 EUR ….

    „Kas arī atšķir Rīgu no citām Eiropas pilsētām, kur mēnešbiļešu pirkšana ir stipri izdevīgāka.”… ??

    … jāāā-a-a, nu ku tik šausmīgi „neizdevīgas” tā cenas Rīgā, ko – ar abonementu tikai 5-reiz lētāk nekā pie vadītāja pērkot, ne? … : )))

    P.S. Cik tev skolā matemātikā bija, nepateiksi, prātvēder? … : )))

    +1
    -6
    Atbildēt

    0

    Putlers > Zorro kundziņš 21.01.2015. 13.09

    “Rīgas dome turpinās būtiski dotēt abonementu biļešu cenas “Rīgas satiksmes” pastāvīgajiem klientiem. Rezultātā abonementu biļešu cenas tiks palielinātas ļoti piesardzīgi un dažas cenas joprojām saglabāsies zemākas nekā tās bija 2013.gadā.

    Piemēram, dārgākajai mēnešbiļetei (visiem transporta veidiem, visiem maršrutiem, visām mēneša dienām) cena palielināsies par 25% – no 40 eiro līdz 50 eiro. 2013. gadā cena šai biļetei bija 45,90 Ls jeb 65,50 eiro.”

    Abonementu biļešu cenas TIKS PALIELINĀTAS ĻOTI PIESARDZĪGI? Tātad TIKS PALIELINĀTAS. Pagaidām man tas viss izskatās pēc muļķu ķeršanas un batonu spraušanas ausīs. Ir taču skaidrs, ka, piemēram, daudzbērnu ģimene jauno ZELTA TRANSPORTU diez vai varēs atļauties (ja vien viņiem Ušakovs nav paredzējis īpašas atlaides, un es nerunāju par bērniem), toties strādājošie pensionāri, kuri pēc Ušakova domām ir “mūsu nākotne”, varēs braukāt ar ievērojamām atlaidēm.

    Fakts ir tāds, ka man kārtējo reizi izrādījusies taisnība, un Ušakovs nav spējis pildīt Rīgas mēra pamatuzdevumu un sabalansēt pašvaldības budžetu. Un tas nozīmē, ka arī Birka atstātie uzkrājumi ir sekmīgi iztērēti. To es jau sen paredzēju.

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    traductrice > Zorro kundziņš 21.01.2015. 14.38

    Precīzi mani novērojumi. Rīgu no Eiropas pilsētām biļešu cenas plānošanas ziņā šķir 2 ačgārnības:

    1) viens brauciens netiek pielīdzināts 1 stundai, tādējādi no Juglas uz Ziepniekkalnu (40.aut.) vai no Juglas uz Imantu (21.aut.) ir puslīdz OK, bet ja jābrauc, piem., varbūt pat 2x īsāks attālums, bet ar 2 transportiem – tad izmaksas ir 2x lielākas.

    2) mēnešbiļetes cena ir neproporcionāla. Normālā pasaulē pārvadātājs dara visu, lai pasažierim būtu IZDEVĪGI pirkt mēnešbiļeti. Pie mums ir izdevīgi nepirkt, jo, ja izdodas nieka pāris reizes (ar to pietiek) nobraukt pa zaķi, var uzskatīt, ka finansiāli ir izdevīgāk mēnešbiļeti nepirkt. It īpaši, ja brauciens ir dažas pieturas, nevis no 1 galapunkta līdz otram. Tāpēc pie mums pa zaķi brauc arī zolīdas kundzītes un bārdaini veči.

    Vēl mūs no Eiropas pilsētām atšķir arī nenormālās “oblavas”. Ir gadījies, ka viena brauciena laikā kontrole ir 2x. Tas, protams, ir plānošanas jautājums. Tomēr tas liecina arī par to, cik resursu tiek tērēts kontrolei. Kādu kontrolieru armiju RS algo. Turklāt tiek piesaistīta arī pašvaldības policija. Tādējādi pēc maniem novērojumiem katrā kontrolieru brigādē ir vismaz 5 cilvēki. Nekur Eiropā es neko tamlīdzīgu neesmu redzējusi!

    +3
    0
    Atbildēt

    0

fretka 21.01.2015. 09.52

Nu lūk, Ušakovs Rīgas latviešus tuvina Eiropai (savējos – komunismam), bet te daži nezin kāpēc nav apmierināti :)

+3
0
Atbildēt

0

aivars15 21.01.2015. 21.21

Ušakovs teica, ka Rīgas Satiksmes izdevumi degvielai ir 6% no visiem izdevumiem. Drīkst uzzināt, kas ir pārējie 94%? Maksa pareizajai arodbiedrībai, Dolgopolova mazdēlam un kam vēl?

Dotācija Rīgas satiksmei ir 93 miljoni, kura katra gada beigās tiek palielināta. Salīdzinājumam – šim gadam palielinātais Aizsardzības ministrijas budžets ir 250 miljoni.

+1
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu