"Lux Express" mēnesi bez maksas vedīs no Rīgas uz Liepāju • IR.lv

“Lux Express” mēnesi bez maksas vedīs no Rīgas uz Liepāju

20
Foto: luxexpress.eu

Baltijas lielākais pārvadātājs protestē pret sabiedriskā transporta subsidēšanu Latvijā

Baltijā lielākais starptautisko autobusu reisu operators “Lux Express”, iebilstot pret esošo situāciju pasažieru pārvadājumu jomā Latvijā, no nākamās pirmdienas, 26.augusta, mēneša garumā ikvienam piedāvās bezmaksas braucienus ar autobusu no Rīgas uz Liepāju un atpakaļ, vēsta portāls nozare.lv.

Neskatoties uz to, ka “Lux Express” nemaz nevar piedāvāt savus pakalpojumus Latvijas iekšienē, valsts iedzīvotājiem ir jābūt iespējai pārliecināties par to, kādā kvalitātē pasažieru pārvadājumi varētu būt Latvijā un jau patlaban ir Ziemeļeiropā. Tādēļ gandrīz mēnesi, katru dienu, sākot no nākamās pirmdienas, jaunais “Lux Express” augstākās klases autobuss bez maksas vedīs Latvijas iedzīvotāju no Rīgas uz Liepāju un atpakaļ.

Lai iegūtu garantētu bezmaksas vietu autobusā, ikviens var piedalīties “Autobusa sēdvietu minēšanas spēlē” vietnē “www.atklajdavanu.lv”. Vienlaikus akcijas organizētāji uzsver – ja kādā no reisiem būs brīvas sēdvietas, uz tām 48 stundas iepriekš varēs pieteikties visi “Lux Express” sociālā tīkla “Facebook” lapas fani “facebook.com/luxfans”.

Šodien, atklājot dāvanu kastes, kas nepilnas divas nedēļas atradās Stacijas laukumā, saturu, “Lux Express” valdes priekšsēdētājs Hanness Sārpū norādīja, ka esošais pasažieru pārvadājumu tirgus regulējums neveicina kvalitatīvu un mūsdienīgu pasažieru pārvadājumu jomas pakalpojumu attīstību.

“Esošais regulējums, kas nosaka, ka pasažieru pārvadājumu tirgus ir slēgts un valdība nepārtraukti dotē pārvadātājus, ir bezatbildīgs un var funkcionēt tikai īstermiņā. Neesošā konkurence pasažieru pārvadājumu sistēmā liedz cilvēkiem pieeju moderniem augstas kvalitātes pakalpojumiem,” sacīja Sārpū.

“Lux Express” vadītājs uzsver, ka starppilsētu pārvadājumu tirgum Latvijā vajadzētu tikt atvērtam un liberalizētam, vismaz maršrutos starp Latvijas lielākajām pilsētām. Tādējādi pārvadātājiem būtu iespēja piedāvāt dažādus produktus un pakalpojumu līmeņus. Viņš norāda, ka šāda pieeja tiek izmantota Skandināvijā, Vācijā un Igaunijā, un tur arvien vairāk cilvēku izvēlas autobusu privātās automašīnas vietā izmaksu, augstā komforta un papildu ērtību dēļ.

“Iespējams, kā būtiskāko ieguvumu var minēt to, ka, atverot tirgu, valdībai vairs nebūtu jāsubsidē pasažieru pārvadātāji tik lielā apmērā, kā tas tiek darīts patlaban, un kas katru gadu izraisa plašas diskusijas. Sabiedriskajam transportam ir nepieciešams vairāk pasažieru, kas “izkāpj” no personīgajām automašīnām, nevis arvien pieaugošas valdības subsīdijas,” norāda Sārpū.

Savukārt kompānijas ”Ecolines” valdes priekšsēdētājs Andris Podgornijs vērtē – Igaunijas pārvadātāja apgalvojums, ka lielo maršrutu subsidēšanas pārtraukšana būtu risinājums Latvijas situācijai ir ”populistisks un liecina par Latvijas tirgus nepārzināšanu”.

”Valsts subsīdiju samazināšana vai atcelšana lielajos maršrutos tikai sadārdzinātu braucienus mazajos maršrutos vai tos iznīcinātu pilnībā. Tas ir taisnākais ceļš uz situāciju, kad lauku rajonos bērni uz skolu vairs netiks, bet pensionāriem nebūs pieejams ne ārsts, ne pasts, ne baznīca,” paziņojumā presei norāda Podgornijs.

”Valdība nesubsidē konkrētus maršrutus, bet gan pārvadātājus kā uzņēmumus, kas nodrošina pakalpojumus vairākos maršrutos. Tieši tā ir iespējams vispār veikt pasažieru pārvadājumus mazajos un pārvadātājiem citādi nerentablajos maršrutos, jo uzņēmums, kas turklāt konkursa kārtībā un grūtā cīņā par lētāko cenu uzvarējis valsts izsludinātā konkursā, var kompensēt zaudējumus vienā no tiem ar peļņu citā,” skaidro Podgornijs, ”piemēram, mums – ”Norma-A” un ”Ecolines” – maršruts Rīga – Rēzekne ir plusos, kamēr Rēzekne – Rogovka mīnusos, bet mēs vienalga tur braucam un arī tos dažus cilvēkus, kam tas nepieciešams, vedam.”

Kā norāda ”Ecolines” vadītājs, līdz ar iestāšanos Eiropas Savienībā (ES) Latvijas pasažieru pārvadājumu tirgus jau ir pilnībā atvērts ne tikai Latvijas, bet arī ārvalstu pārvadātājiem. Tas ir atvērts uz konkursa pamata un tajā piedalīties var ikviens ES pasažieru pārvadātājs. Viņš gan piekrīt, ka situācija iekšzemes pasažieru pārvadājumos nav pareiza, tā ir jāuzlabo un jāpilnveido: ”Šo viedokli gan mēs, gan citi pasažieru pārvadātāji pauduši vairākkārt. Tomēr bez igauņu uzņēmuma minētās Vācijas, Skandināvijas un Igaunijas piemēra pasaulē pastāv vēl daudzi citi modeļi iekšzemes pasažieru pārvadājumu sistēmām dažādās valstīs.”

Jāatgādina, ka strīdi par tiesībām saņemt subsidēto pasažieru pārvadājumu pasūtinājumu ik pa laikam izceļas dažādos Latvijas reģionos maršrutā no Rīgas līdz kādai citai pilsētai. Pēdējā laikā lielākās sūdzības saņemtas par kārtējo reizi mainīto pārvadātāju maršrutā Rīga-Bauska, kur turklāt krasi kritusies pakalpojumu kvalitāte.

Baltijas pasažieru pārvadājumu uzņēmums “Lux Express” 2012.gadā pārvadāja par 76 000 jeb 14% vairāk pasažieru nekā 2011.gadā. Kopumā 2012.gadā uzņēmums pārvadājis 650 000 pasažieru.

“Lux Express Group” ir starptautisks pasažieru pārvadājumu uzņēmums, kas darbojas Igaunijā, Latvijā, Lietuvā, Polijā un Krievijā. “Lux Express Group” nodrošina biznesa klases ceļošanas pakalpojumus ar “Lux Express” zīmola autobusiem, kā arī ceļošanu par pieejamām cenām ar zemo cenu autobusu līniju “Simple Express”. “Lux Express Latvija” īpašnieks ir Igaunijā reģistrēta kompānija “Lux Express Estonia”.

Komentāri (20)

Una Grinberga 23.08.2013. 17.35

Esošā sistēma ir vislabākā, ja valsts iestādes un uzņēmēji nav korumpēti. Tādējādi vismaz tiek nodrošināts minimāls satiksmes tīkls pa visu Latviju. Pat attīstītās valstīs nedarbojas brīvs satiksmes tirgus, jo valsts regulācija spēj nodrošināt lētākas cenas un plašāku pieejamību!
Problēmas ir nevis sistēmā, bet gan tās pielietošanā!

+5
-2
Atbildēt

0

lebronj2356 23.08.2013. 16.31

Jā kāpēc gan nē, gardu Liepājas kumosiņu gan gribētos….bet vest pasažierus uz vietām, kur nav tik rentabli gan nē! Sabiedriskais transports ir domāts sabiedrības interesēm nevis atsevišķai peļņai – tā tas ir vienmēr bijis un vienmēr būs. Var diskutēt par sistēmas maiņu, bet ne jau par to, ka kāds ielīdīs treknākā lauciņā, bet mazo apdzīvoto vietu iedzīvotājiem būs jāiet kājām vai jāmaksā astronomiskas summas !
Valsts tomēr ir solidārs mehānisms nevis neoliberāls zvēru dārzs(ko tik ļoti grib mums uzspiest viens otrs).

+5
-3
Atbildēt

1

    egfoto > lebronj2356 24.08.2013. 11.25

    Kamēr nebūs labi autobusi, kur var gan žurnālus, gan dzeramos dabūt, nebraukšu ar tiem.
    Lai sēž Ecolines savā sūdu bedrē un vadā pensionārus.

    0
    -2
    Atbildēt

    0

Aleksandrs 28.08.2013. 09.37

A kur var pieteikties, vai vnk jaakaapj iekshaa un aizvediis

0
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu