Rīgas dome neievēros VARAM norādījumus par "puteņa biļetēm" • IR.lv

Rīgas dome neievēros VARAM norādījumus par “puteņa biļetēm”

22
Aizputināts sabiedriskā transporta saraksts pieturvietā. Foto: Edijs Pālens, LETA

Saskaņā ar noteikumiem pilnvaras noteikt “puteņa brīvbiļetes” ir piešķirtas izpilddirektoram

Noraidīt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) iebildumus par 18.decembrī veiktajiem grozījumiem Rīgas sabiedriskā transporta lietošanas noteikumos un atstāt “puteņa biļešu” noteikumus negrozītus nolemts otrdien Rīgas domes sēdē.

VARAM pēc iepazīšanās ar pašvaldības sniegtajiem argumentiem lems, vai noteikumus akceptēt vai apturēt. Ja ministrija atteiksies atbalstīt šādus noteikumus, pašvaldība savu taisnību varēs pierādīt tiesā, raksta LETA.

Izmaiņas pašvaldības saistošajos noteikumos pērnā gada nogalē tika veiktas, lai “īpašos gadījumos” varētu noteikt īslaicīgas izmaiņas sabiedriskā transporta lietošanas kārtībā, tai skaitā paredzot iespēju izmantot to bez maksas. Šādi grozījumi tika veikti, lai radītu tiesisku pamatu tā sauktajām “puteņa brīvbiļetēm”, kas paredz, ka stipras snigšanas laikā automašīnu īpašnieki, uzrādot automobiļa tehnisko pasi, sabiedrisko transportu var izmantot bez maksas.

VARAM iebilst, ka šāda kārtība, kas pēc būtības nozīmē iespēju īpašos gadījumos braukt bez biļetes vai cita braukšanas tiesības apliecinošā dokumenta, neatbilst Ministru kabineta noteikumiem par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtību un ir svītrojama.

Ministrijas atzinumā norādīts – ja saistošo noteikumu mērķis ir noteikt braukšanas maksas atvieglojumus, tai skaitā noteikt personu kategorijas, kuras var braukt bez maksas, tad šīs pasažieru kategorijas ir nosakāmas Rīgas domes saistošajos noteikumos par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā, vienlaicīgi nodrošinot braucēju uzskaiti un biļešu izsniegšanu.

Rīgas dome šādam viedoklim nepiekrīt, jo saistošie noteikumi, kas dažos gadījumos var paredzēt tiesības īpašos apstākļos sabiedrisko transportu lietot bez maksas, neparedz pastāvīgus braukšanas maksas atvieglojumus kādai noteiktai pasažieru kategorijai, bet gan paredz pašvaldības tiesības īpašos apstākļos grozīt sabiedriskā transporta lietošanas kārtību, ieviešot tajā izmaiņas, tostarp nosakot īslaicīgus braukšanas maksas atvieglojumus.

Domes juristi uzsver, ka šī norma atbilst arī Ministru kabineta noteikumiem par sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtību maršrutu tīklā, saskaņā ar kuru pasūtītājs (Rīgas pilsētas pašvaldība), ņemot vērā īpašus apstākļus, piemēram, svētku dienas, pasažieru plūsma, laikapstākļi, autoceļa, ielas vai sliežu ceļa remonts, var paredzēt īslaicīgas izmaiņas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nosacījumos, neveicot izmaiņas maršrutu tīklā.

Rīgas izpilddirektors Juris Radzevičs (GKR) otrdien domes sēdē deputātus aicināja saglabāt noteikumus esošajā redakcijā, lai pašvaldībai būtu iespēja turpmāk tiesiskā ceļā noteikt īslaicīgas atlaides atsevišķām pasažieru grupām, kurām tas nepieciešams. Līdz šim pēc līdzīga principa piešķirtas atlaides Dziesmu svētku dalībniekiem, Alfrēda Kraukļa basketbola turnīra darbiniekiem, kā arī sabiedriskais transports visiem rīdziniekiem bijis pieejams bez maksas nozīmīgu pasākumu laikā, piemēram, 18.novembrī un gadumijā. Radzevičs atzina, ka līdz šim arī šo atlaižu piešķiršanai nav bijis tiesiska pamata, tomēr viņš norādīja, ka šie gadījumi būtu jāvērtē citām kompetentām iestādēm.

Saskaņā ar noteikumiem pilnvaras noteikt “puteņa brīvbiļetes” ir piešķirtas izpilddirektoram. Radzevičs atzina – kaut arī laika prognozi pašvaldība saņem par trim turpmākajām dienām, ir grūti izšķirties pie kādas intensitātes un nokrišņu daudzuma jānosaka atlaides, tomēr viņš esot gatavs strādāt pie konkrētāku kritēriju izstrādes, tiklīdz noteikumi stāsies spēkā.

Domnieks Olafs Pulks (Vienotība) iebilda, ka šādas brīvbiļetes, kuras “pēc džeka no tvitera [Rīgas mēra Nila Ušakova (SC)] pavēles” šoziem autovadītājiem piešķirtas bez tiesiska pamatojuma, radījušas “Rīgas satiksmei” zaudējumus. Tā kā uzņēmums nav sniedzis atbildes uz šiem jautājumiem, deputāti pēc palīdzības vērsušies Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā (KNAB).

Pulks uzsvēra, ka, viņaprāt, pašvaldībai ir jābūt tiesībām operatīvi noteikt braukšanas maksas atlaides ārkārtas situācijās, tomēr pašreizējās “puteņa brīvbiļetes” ir nepieņemamas. “Vai plūdus varam likt vienā un tajā pašā plauktā ar snigšanu Latvijā, kur ir četri gadalaiki, kur ziema ir paredzams gadalaiks, kurā parasti snieg sniegs? Tanī dienā, kad zeme ar debesīm ies kopā, būs milzīgs putenis, vētra un intensīvs sniegs, es ierosinātu visiem atļaut braukt bez maksas. Kāpēc māmiņai, kurai jāpavada bērns uz skolu, šajā puteņainajā dienā ir jāmaksā, lai nobrauktu pāris pieturas, bet kungam, kuram ir tik daudz naudas, ka var nopirkt mašīnu, ir tiesības braukt bez maksas?” vaicāja Pulks. Viņaprāt, ekstrēmos apstākļos bezmaksas transportam ir jābūt pieejamam visiem rīdziniekiem.

Opozīcijas deputāti kritizēja, ka līdz šim lēmumi par “puteņa brīvbiļetēm” autovadītājiem pieņemti necaurspīdīgi, vadoties vien pēc Ušakova paziņojumiem mikroblogošanas vietnē “Twitter” un informācijas vienā no pašvaldības portāliem “sniegs.riga.lv”. Domnieki uzskata, ka šāda kārtība ir neskaidra un informēšanas līdzekļi par atlaidēm nepilnīgi.

Savukārt domnieks Vadims Faļkovs (SC) iepazīstināja kolēģus ar saviem aprēķiniem, ka, pārvadājot līdz 15 000 autovadītāju, negūtie ieņēmumi ir aptuveni 7000 latu, kamēr, šādā veidā samazinot sastrēgumus, “Rīgas satiksmei” rodas liels ietaupījums. Ja pirms brīvbiļešu piešķiršanas automašīnu īpašniekiem sabiedriskais transports kavējās vidēji 40 minūtes, tad, ieviešot šo atbalsta pasākumu, kavējumu laiks samazinājās divkārt. Faļkovs aprēķinājis, ka, stāvot uz vietas sastrēgumos, maršrutā izbraukušie 322 autobusi dienā patērē degvielu aptuveni 3000 latu vērtībā. Savukārt sabiedriskā transporta vadītājiem par sastrēgumos nosēdētajām virsstundām būtu jāpiemaksā ap 2000 latu. Vienlaikus, samazinot personīgā transporta apjomu Rīgas ielā par vairākiem tūkstošiem automašīnu, pilsētā tiek likvidēti “korķi” 15 līdz 20 kilometru garumā.

Opozīcijas deputāti balsoja pret VARAM iebildumu noraidīšanu, tomēr ar koalīcijas deputātu balsu vairākumu domes sēdē šodien nolemts šos noteikumus atstāt negrozītus.

 

Komentāri (22)

Janka, Janic 22.01.2013. 17.28

priekš kam taada ministrija , ja to neņem galvaa ne Ventspils laupiitaajs ,ne Riigas boļševiki….

+6
-2
Atbildēt

4

    austrisv > Janka, Janic 23.01.2013. 10.53

    Ino, Rīga nav Ķekava! ja Rīgai ķertos klāt, tas gan patiktu Ušakovam un krievvalodīgajiem! vai tad ne!

    0
    0
    Atbildēt

    0

    dro > Janka, Janic 22.01.2013. 18.20

    Bet. Interesanti, ka TP ierēcējs varēja atcelt vairāku pašvaldību vadību, bet šī valdība nevienu…Gribas jautāt, kam šajā valstī pieder vara, vai tad saeimai un valdībai? Mums uzbūvēta tāda “demokrātija”, kuru apmierina tikai “liberāļus”. Vai ASV un Anglija nav demokrātiskas valstis, bet tur ātri noliek pie vietas huligānus ar “ipašo viedokli”.

    +5
    -2
    Atbildēt

    0

    austrisv > Janka, Janic 22.01.2013. 18.08

    Ino, vai tad Rīga nav pakļauta , tāpat kā citas pašvaldības, VARAM? Ja, neievēros RD valsts likumus, priekš tam ir tiesa, jo kā tad Tavuprāt, Dombrovskis var likt ievērot likumus? Kādā veidā?

    +4
    0
    Atbildēt

    0

    dro > Janka, Janic 22.01.2013. 18.01

    Ebenemezers. priekš kam taada ministrija
    _________________
    Varbūt priekš kam tāda valdība? Tuvojoties vēlēšanām, Ušakovs sāks sūtīt rīkojumus valdībai ne otrādi. Kura būs nākošā pašvaldība, kura parādīs valdībai dienesta biedra sveicienu?

    +4
    0
    Atbildēt

    0

andris902 22.01.2013. 20.49

…ja VARAM nespēs adekvāti reaģēt uz Ušakova administratīvā resursa izmantošanu bezmaksas vēlēšanu kampaņā, tad – piedodiet, esat sev bedri izrakuši…

Ušakova sarakste Twitterī apliecina, ka vizināšanās ar teh.pasi NAV ielu atbrīvošana no autotransporta, tas ir lēts populisms, vēlētāju balsu pirkšana, daļas rīdzinieku – diskriminācija, ņirgāšanās par bāleliņiem – kurš pirmais sameklēs a/m tehnisko pasi….un paslavēs un pagodinās Ušakovu par īsteno Rīgas saimnieku….

2013.gada 10.janvāris –
Nils Ušakovs: Rītdien atkal sola puteni. Līdz ar to, rīt autovadītāji sabiedrisko transportu varēs izmantot bez maksas, uzrādot automobiļa tehnisko pasi

2013.gada 15.janvāris –
Jānis Arbidāns: – Vai automašīnai ir jābūt uz sabiedriskā transporta izmantotāja vārda?

Nils Ušakovs: – Nē. Transportlīdzekļa reģistrācijas apliecība var būt uz drauga, vecāku vai kādas citas personas vārda.

…cilvēkam, kurš aizņemās tehnisko pasi no drauga – pašam nav savas automašīnas….draugs aizdodot tehnisko pasi, savu automašīnu nelieto, citādi pats pārvietotos, vai izmantotu dāvāto priekšrocību….spēle ar krāpšanās elementiem….bet…bāleliņi priecīgi…. :)

+3
0
Atbildēt

0

Þanis Bezmers 22.01.2013. 22.04

Vēl atlikuši pieci mēneši līdz vēlēšanām. Tas ir pietiekošs laiks lai izraudātos un izšķendētos pēc sirds patikas. Taču uz vēlēšanām latviešiem vajadzētu saņemties un nobalsot pareizi. Pēc tam jau atkal varēs raudāt un šķendēties, taču objektiem būtu jābūt citiem. Tā interesantāk dzīvot.

+3
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu