Valdība piedalīsies "airBaltic" glābšanā, Flikam jāaiziet • IR.lv

Valdība piedalīsies “airBaltic” glābšanā, Flikam jāaiziet

55
Valdības vadītājs Valdis Dombrovskis (no kreisās) un satiksmes ministrs Uldis Augulis pēc slēgtās valdības sēdes par "airBaltic" jautājumu.

Lai būtu pārliecība par uzņēmuma attīstību, jāmaina lidsabiedrības vadība

Valdība otrdien lēma piedalīties Latvijas nacionālās lidsabiedrības “airBaltic” glābšanā, kā nosacījumu izvirzot kompānijas vadības un menedžmenta maiņu, pēc valdības sēdes paziņoja satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).

Konsultāciju kompānijai “Prudentia” divu nedēļu laikā ir jāizvērtē, kā valstij labāk piedalīties kompānijas tālākā attīstībā. “Prudentia” pētīšot divus scenārijus – valsts piedalās līdzvērtīgi kā otrs akcionārs vai “valsts pilnībā piedalās visā kompānijas darbībā”. Pēc valdības pārstāvju teiktā, pārdot “airBaltic” akcijas pašreizējā situācijā valstij nav ieteikuši konsultanti, raksta Nozare.lv.

Augulis skaidroja, ka divu nedēļu laikā esot jāpanāk, ka tiek nomainīts līdzšinējais menedžments, tiek veikti grozījumi statūtos, tiek veiktas akcionāra līguma izmaiņas, lai valstij būtu lielāka ietekme uz lēmuma pieņemšanu, kā arī jāpanāk vienošanās, ka bāzes lidosta ir Rīgā.

Otrs akcionārs arī tikšot aicināts mainīt lidsabiedrības vadību, lai būtu pilnīga pārliecība par to, kas notiek kompānijā un kāda ir tās tālākā attīstība. Ja partneris kādu no nosacījumiem nepiekritīs pildīt, valdība nevarēs pieņemt lēmumu. “Visiem akcionāriem jāsaprot, ka lielākais akcionārs savu ietekmi parāda un pasaka savus nosacījumus,” teica ministrs.

Par to, kādi bijuši iespējamie pārkāpumi, nolaidība vai neizdarītie vadības darbi, esot jālemj Tieslietu ministrijai ar Valsts kanceleju un sadarbībā ar Satiksmes ministriju (SM), uzsvēra ministrs. Viņš norādīja, ka beidzot jābūt skaidrībai. Vaicāts, kāds varētu būt pamatojums menedžmenta nomaiņai, viņš norādīja: galvenais uzdevums ir, lai nodrošinātu kompānijas tālāku darbību un partneri būtu viens otram uzticami.

Augulis vēlreiz uzsvēra, ka labākā taktika un risinājums jāpiedāvā “Prudentia”, jo “tikai finanšu un banku speciālisti” varot situāciju izvērtēt. Piedāvājumam esot jābūt ar konkrētiem skaitļiem un risinājumiem. Arī “Prudentia” apliecinājusi, ka nepieciešami ātri risinājumi, tāpēc arī termiņš nav garš – divas nedēļas.

Vaicāts, ar ko tiks runāts par pašreizējā “airBaltic” vadītāja Bertolta Flika atcelšanu, Augulis norādīja, ka tas būs “Prudentia” uzdevums un tiks izvirzīts uzdevums arī SM.

Valdībā arī runāts, ka jāpiesaista kadru speciālistu kompānija, kas ieteiktu menedžeri, kas saprot kaut ko no aviācijas, no lidsabiedrībām, teica ministrs.

Savukārt, runājot par iespējamo finansējuma avotu aviosabiedrības glābšanai, Augulis norādīja, ka viņam kā satiksmes ministram naudas nav, bet par iespējamiem risinājumiem būtu jādomā Finanšu ministrijai (FM).

Premjers Valdis Dombrovskis (Vienotība) arī norādīja: kad skaidrāk iezīmēsies kāds no iespējamiem scenārijiem un iespējamās izmaksas, tad arī FM būs uzdevums vērtēt, kā šos līdzekļus nodrošināt. Vaicāts, vai pats redz iespēju nodrošināt šos līdzekļus no kāda avota, viņš teica, ka vienkāršas izvēles valstij nav. “Redzam, ka uzņēmums pretēji Flika solītajam strādā nevis ar peļņu, bet ar milzīgiem zaudējumiem, un izvēle lielā mērā ir vai nu nodrošināt līdzdalību finanšu situācijas uzlabošanā, izpildoties nosacījumiem, vai nu nedarīt neko, taču tas var novest pie problēmām.” Esot arī iespēja uzņēmumu šajā nelabvēlīgajā situācijā atdot kādam trešajam akcionāram, taču piesaistītais konsultants pie pašreizējiem nosacījumiem šo scenāriju nerekomendēja kā vēlamāko, teica premjers.

Valsts kancelejas izplatītajā informācijā norādīts, ka valdības slēgtajā sēdē detalizēti apspriesta arī ekonomikas ministra Arta Kampara (Vienotība) jūnijā pausto izteikumu ietekme uz uzņēmuma darbību. “Pamatojoties uz piesaistītā finanšu konsultanta un “airBaltic” padomes locekļu sniegto informāciju, pastāv pamatotas bažas, ka “airBaltic” valde Flika personā pieļāvusi nopietnus pārkāpumus finanšu plānošanā un vadībā un radījusi zaudējumus 2010. un 2011.gadā. Valdība secināja, ka ekonomikas ministra izteikumi jūnija mēnesī tikai konstatēja esošo situāciju uzņēmumā un patlaban nevar būt par pamatu apgalvojumam par 25 miljonu latu zaudējumiem,” teikts paziņojumā.

Tiek arī noraidītas izskanējušās spekulācijas par iespējamo Kampara kandidatūras apspriešanu “airBaltic” valdes priekšsēdētāja amatam.

 

Komentāri (55)

mary75 24.08.2011. 07.01

Manuprāt, pilnīgi adekvāta rīcība, pastāv jau iespēja, ka līdz šim tā kompānija tīšuprāt pataisīta par nerentablu, lai var par lētu naudu atpirkt, un tas ir jāizpēta jaunai vadībai.
Un tad ir jālemj, ko darīt tālāk.

+4
0
Atbildēt

5

    gunasniedzina > mary75 24.08.2011. 12.13

    Ja no 34 mio puse ir tīšie zaudējumi, bet puse nē, tad būs OK ? Laba kompānija Latvijas nodokļu maksātājiem ?

    0
    0
    Atbildēt

    0

    gunasniedzina > mary75 24.08.2011. 12.11

    –> Mārtiņš Zvejnieks
    Interesanti. Lufthansa publicē diezgan plašu informāciju investoriem. Kur var iepazīties ar subsīdijas apjomiem ?

    0
    0
    Atbildēt

    0

    imants_cirulis > mary75 24.08.2011. 09.41

    Esmu augstskolā pētījis vairākas Eiropas aviokompānijas un pēdējos gadus tām bijuši zaudējumi (Lufthansa, SAS, British Airways). Neesmu drošs par British Airways, bet pārējās divas lielā mērā pieder valstīm un tiek aktīvi subsidētas. AB, ir bijis viens no pēdējo gadu veiksmīgākajiem aviouzņēmumiem Eiropā, taču kritumam agrāk vai vēlāk bija jāpienāk (manas domas, nevis fakts).

    Tīšam neviens sliktu AB nav darījis – vienkārši tādi ir bijuši tirgus apstākļi.

    +1
    -1
    Atbildēt

    0

    Valdemārs Valdemārs > mary75 24.08.2011. 10.21

    Mārtiņ, fakts, ka tevis minētie uzņēmumi cieš zaudējumus, nekādā veidā neatspēko un arī neapstiprina aizdomas, ka konkrētajā uzņēmumā zaudējumi vai kāda to daļa varētu būt radīti ļaunprātīgi, lai pazeminātu uzņēmuma vērtību. Ar secinājumu “tīšam neviens sliktu AB nav darījis – vienkārši tādi ir bijuši tirgus apstākļi” GMAT testa spriestspējas sadaļu nokārtot nevarētu:), bet politiskajai retorikai ir OK.

    +2
    0
    Atbildēt

    0

    kkristaps > mary75 24.08.2011. 08.40

    Esmu gandrīz pārliecināts, ka AB ir tīšām novesta līdz maksātnespējai un pret Fliku (precīzāk, pret tiem, kas izmanto Fliku kā izkārtni) ir jāierosina kriminālizmeklēšana.

    +4
    -1
    Atbildēt

    0

StanislavsFisenkovs 24.08.2011. 08.49

Es domāju, ja valdības ekonomiskais kurss ir izteikti liberāls (kuļieties paši kā mākiet), tad arī šajā jautājumā vajadzēja būt konsekventiem. Arī ekonomiski attīstītākās valstīs sabiedrības bankrotē. Šī nekonsekvence liecina par jebkādu politisko ideālu trūkumu. Diemžēl…

+1
-1
Atbildēt

0

Dina Repša 24.08.2011. 08.44

Nez kālab šķiet, ka visas darbības ap Parex, AirBaltic un citām nopietnām lietām ir dīvaina politiska grāmatvedība, ko PĒC notikumiem nespēj loģiski un saprātīgi paskaidrot ne organizatori, ne uzraugi, ne izpildītāji. Aiz grāmatvedības un ekonomikas smalkiem terminiem tiek paslēpta lietas būtība, ko gan ekonomisti, gan politikai pietuvinātie, gan žurnālisti traktē ļoti dažādi. Tas varbūt nesatrauktu privātā biznesā, bet … joprojām neviens nav atbildējis uz jautājumu, kālab par deputāta, ministra vai ierēdņa politisku vai kādu kļūdu maksā citi. Tiesas vilksies gadiem, naudu novēlēs radiem, bet mūsu visu nauda aizplūst neprofesionālu rīkojumu un lēmumu novadgrāvjos. Tas ir pabēdīgi…

0
-2
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu