"Atbrīvošana", "uzvara" vai kas cits? • IR.lv

“Atbrīvošana”, “uzvara” vai kas cits?

6
Vandāļu uzraksts "okupanti" uz pieminekļa Uzvaras parkā. Foto - Edijs Pālens, LETA
Gunārs Nāgels

Piemineklim Uzvaras parkā Pārdaugavā pilnais oficiālais nosaukums vēl arvien ir tāds pats, kāds bija 1985. gadā, kad to uzcēla par līdzekļiem, kuri tika piespiedu kārtā atvilkti no darbinieku algām: “Piemineklis Padomju armijas karavīriem – Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem”. Parādās arī nedaudz atšķirīgas versijas – piemēram, bez vārda “armijas” vai ar vārdu “pilsētas” pēc vārda “Rīgas”.

Saprotams, ka šāds garais nosaukums netiek lietots sarunvalodā, un ir izveidojušies samērā stabili saīsinājumi. Visinteresantākais ir tas, ka šie saīsinājumi ir atšķirīgi latviešu un krievu valodā, pat ja tikai aplūkojam piemineklim “labvēlīgus” nosaukumus. Latviešu valodā iegājis saīsinājums “Uzvaras piemineklis”, kaut arī oficiālā nosaukumā neparādās vārds “Uzvara”. Līdz ar to var teikt, ka apzīmējums “Uzvaras piemineklis” nav īsts saīsinājums, bet gan politisks konstrukts. Toties apzīmējums krievu valodā ir “Памятник освободителям” (Piemineklis atbrīvotājiem) patiešām ir uzskatāms par saīsinājumu.

Kuriozākais ir tas, ka Latvijā reģistrētā biedrība Pareizā lieta, kura vāc līdzekļus šā pieminekļa restaurācijai, izvēlējusies domēnu ar latvisku nosaukumu – uzvaraspiemineklis.lv – bet ir uzlikusi saturu tikai krievu valodā, kur piemineklis nosaukts (krieviski) par “Pieminekli atbrīvotājiem”.

Kā izskaidrot atšķirību? Viena versija varētu būt šāda. Latviešiem ir skaidrs, ka padomju armija neatbrīvoja Rīgu un Latviju, bet vienkārši pakļāva to citai okupācijas varai. Tas ir nepārprotami norādīts gan Latvijas Republikas Satversmē, gan Saeimas 2020. gada 16. janvāra Paziņojumā “Par Latvijas Republikas okupācijas 80. gadskārtu un Otrā pasaules kara vēstures sagrozīšanas nepieņemamību”, gan Saeimas 1996. gada 22. augusta Deklarācijā par Latvijas okupāciju.

Tātad latviski vārds “atbrīvotājiem” šajā kontekstā vienkārši nav saprotams, bet vārds “Uzvara” ir ļoti skaidrs – gan uzvarētājiem, gan zaudētājiem.

“Atbrīvošanai” ir arī cita iespējama nianse – atbrīvot zemi no tās iedzīvotājiem, lai varētu citus likt to vietā. Kopš padomju militārie spēki uzbruka Latvijai bez kara pieteikšanas 1940. gada 15. jūnija rītausmā, Latvija ir pamatīgi izjutusi šo “atbrīvošanu”.

Katru gadu atceramies 1941. gada 14. jūnijā deportētos 15 tūkstoš un 1949. gada 25. martā deportētos 42 tūkstošus, bet tā ir tikai maza daļa no “atbrīvošanas” rezultātiem. Katru gadu 5. februārī Jelgavā piemin tos sešus tūkstošus, kurus 1945. gadā deportēja no Jelgavas un apkārtnes. LSM.lv stāsta: “”Es šeit redzēju, kā te sniegā sēdēja sievietes ar zīdaiņiem, ar maziem bērniem, veci vīri. Pa ceļu viņus dzina ar šautenēm, ar suņiem un tad viņi šeit gaidīja to brīdi, kad viņus aizsūtīs uz ešelonu,” atminas 1945. gada izsūtītā Ausma Liepniece.”

Izsūtīšanas notika jau no okupācijas paša sākuma, un turpinājās visu okupācijas laiku.

Te vēl pieskaitāmi gandrīz 50 000 latviešu karavīru, kuri bija karojuši pret Padomju savienību un kara beigās, nonākot padomju gūstā, tika ieslodzīti filtrācijas un Gulaga nometnēs. Un vēl nelaimīgie Sarkanajā armijā iesauktie 1944. un 1945. gadā, kuri krita drīz pēc iesaukšanas.

Lielākā “atbrīvotā” grupa bija latvieši, kuri bēga no tuvojošā padomju karaspēka, un labāk riskēja ar savu dzīvību zem amerikāņu un angļu krītošajām bumbām gandrīz izpostītā Vācijā, nekā atkal piedzīvot padomju okupāciju. Rietumvācijā 1945. gada vasarā bija ap 122 tūkstošiem bēgļu no Latvijas.

Un tas viss, pateicoties “Padomju armijas karavīriem”.

Papildus Vācijas “atbrīvošanas” darbiem, ieskaitot holokaustu Latvijā, Otrais pasaules karš un turpinošā okupācija bija sakropļojusi Latvijas valsti.

Patiešām bija gan “atbrīvošana”, gan “uzvara”, bet ne tādā pozitīvā nozīmē, kā to sniedz pieminekļa atbalstītāji.

 

Autors ir laikraksta Latvietis palīgredaktors

Komentāri (6)

lindab456 22.04.2022. 03.54

“Līdz ar to var teikt, ka apzīmējums “Uzvaras piemineklis” nav saīsinājums, bet gan politisks konstrukts.”
Der aizdomāties – latviešu lietotais saīsinājums ir ideoloģiski iekrāsots, politiski motivēts Krievijas propagandas instruments. Vēl šodien klausos Latvijas televīzijas kanālā visjaunākās paaudzes žurnālists lieto tieši šo apzīmējumu, kas liek domāt, ka okupācijas jautājums nav pašsaprotams.
Nianses, detaļas daudz ko pasaka, pauž attieksmi, nes vēstījumu, veido sabiedrisko domu. Domāju, ka arī vizuālā materiāla izvēle nevar būt nejauša – nav īsti saprotama mediju izvairīšanās rādīt monumentu kopumā, nenogriežot karavīru grupu, un tādejādi pasniedzot pieminekli ne tikai no vizuāli komplimentējošā skatu punkta, bet arī izdabājot pārprastai tolerancei pret okupācijas armijas piesaukšanu. Bet tiešām, iesaku pievērst uzmanību mediju izvēlei, ilustrējot tekstu vai sižetu!

0
0
Atbildēt

0

andrejs 21.04.2022. 22.05

Okupācijas pieminekļa celtniecībai kāds krievu idiots bija izdomājis vākt līdzekļus no iedzīvotāju ziedojumiem. Mūsu kolektīvā, kas kā par brīnumu bija gandrīz 100 procentīgi latvisks, neviens pat nedomāja maksāt par kaut kāda sūda uzsliešanu Latvijas galvaspilsētā. No visa vairāk nekā 70 cilvēku kolektīva naudu kaut cik brīvprātīgi ziedoja divi vai trīs komunisti un daļas priekšnieks.
Neraugoties uz to, ka ar mums ilgak nekā mēneša garumā tika vestas :) ” pārrunas”, neviens neziedoja. Tad viena jaukā algas dienā pie kases stāvēja vecis, kas visiem saņemot algu lika parakstīties par “ziedojumu” , kas reāli tika atvilkts no algas. Baidoties protestēt , cik zinu, visi arī parakstījās. Cipari bija dažādi – man toreiz (1979. gadā) bija maza alga – krievi atvilka 5 rubuļus, inženieriem – 7,50, nodaļu vadītājiem 10 rbļ utt.
5 rbļ bija vairāk nekā vienā darbadienā par darbu saņēma piemēram, sanitāri vai medmāsas.

0
0
Atbildēt

0

QAnon 20.04.2022. 11.26

Krievu necilvēku: civiliedzīvotāju masu slepkavu, sadistu, marodieru un vecenīšu izvarotāju, pastrādāto zvērību un Staļina asiņainās uzvaras pār cilvēcību un veselo saprātu, slavinošais istukans ir mūsu prokremliskās kleptokrātijas un sodomijas, sākot ar “Latvijas ceļu” un turpinot ar tā tikumu un ideju pārņēmējiem, nenomazgājamā Kauna stabs.

0
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu