Tas ir par daudz! • IR.lv

Tas ir par daudz!

1
Džesamine Čāna: «Amerikā eksistē «mātišķības kults» — mātes uzskata par svētajām vai vismaz no viņām tiek pieprasīts tādām būt, bet nekāds sociālais atbalsts netiek dots.» Publicitātes foto
Agra Lieģe-Doležko, speciāli Ir

Džesamines Čānas romāns Skola labajām mātēm ir distopija par mātes lomu amerikāņu sabiedrībā

Ķīniešu izcelsmes amerikāņu rakstnieces Džesamines Čānas par «vieglu antiutopiju» dēvētais debijas romāns Skola labajām mātēm vēsta par dramatisku pavērsienu pusotru gadu vecās Harietas mātes Frīdas dzīvē. «Vienas sliktas dienas» dēļ, kurā Frīda savu meitu uz pāris stundām atstāj mājās vienu, sieviete nokļūst pāraudzināšanas iestādē — skolā labajām mātēm, lai cīnītos par tiesībām saglabāt aizgādnību un nezaudēt meitu uz visiem laikiem. 

Čānas radītā «skola» darbojas gan kā spilgta metafora Amerikas sabiedrības nesamērīgajām prasībām mātēm, gan skar būtisko jautājumu par mātēm raksturīgo pašuzupurēšanos un sevis nosodīšanu. 

Pagājušā gada nogalē publicētais romāns atzinīgi novērtēts daudzos ietekmīgos amerikāņu medijos, ieskaitot The New York Times un The Atlantic. Rakstniece iepriekš strādājusi par redaktori izdevumā Publisher’s Weekly, viņa ir ieguvusi humanitāro zinātņu maģistra grādu Kolumbijas Universitātē. Čāna ar vīru un meitu dzīvo Čikāgā un, lai arī viņas darbi latviski vēl nav tulkoti, piekrita intervijai Latvijas izdevumam.

Jūsu romāns manās rokās nonāca dzīves posmā, kad pēc bērna piedzimšanas esmu gluži vai apsēsta ar daiļliteratūru un teorētisko literatūru par mātišķību. Lielākoties grāmatu autores ir mātes, kuras personīgajā vai profesionālajā dzīvē saskārušās ar diskrimināciju vai kāda cita veida netaisnību. Taču jūsu romāns ir par sievieti, kura, iespējams, zaudēs savas meitas aizgādnības tiesības uz visiem laikiem. Kā radās ideja par šo tēmu?
Romānu sāku rakstīt 2014. gadā, kad Amerikā vēl bija pavisam cits politiskais klimats. Tobrīd es aktīvi, pat visai neirotiski izsvēru, vai vispār vēlos kļūt par māti, tāpēc mātišķības tēma man bija aktuāla. Grāmatas emocionālo vidi veidoja manas tābrīža divējādās sajūtas par mātišķību, taču idejas dzirksts radās pēc tam, kad žurnālā The New Yorker izlasīju 2013. gadā publicēto Reičelas Avivas (Rachel Aviv) rakstu Kur ir tava māte? 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu