Trāpīgas kā sudraba lode

No kreisās: biznesa attīstības vadītājs Kristaps Pētersons, projektu vadītāja Līga Ozoliņa, SIA Nimega īpašnieks Zigmārs Valtmanis, un dizainers Edgars Eglītis. Foto — Ieva Salmane
Ieva Puķe
Print Friendly, PDF & Email

Skolasbiedri Zigmārs un Kristaps pirms trim gadiem izlēma dibināt prezentāciju veidošanas aģentūru. Pārliecinoša prezentāciju prasme var palīdzēt ne tikai noslēgt miljonu darījumus, bet arī krietni efektīvākas padarīt daudzas biznesa sapulces

Tas ir igauņu vārds — Nimega. Uzņēmuma dibinātāji tūkstošgades sākumā mācījušies Konkordijas Universitātē Tallinā un sarunvalodas līmenī apguvuši igauņu valodu, nosaukuma izcelsmi atklāj Zigmārs Valtmanis. Igauniski nime nozīmējot ‘vārds’, bet ga — ‘ar’. «Esam SIA «Ar vārdu»,» pasmaida īpašnieks. Izvēlējies to kā darba nosaukumu, gatavojot dokumentāciju kompānijas reģistrācijai, bet vēlāk ar kolēģiem nosprieduši, ka jāatstāj šis pats — pozitīvs, skanīgs.

Televīzija, radio un banka

Prezentāciju aģentūras Nimega «motori» Zigmārs Valtmanis un Kristaps Pētersons ir Kuldīgas puikas, skolā gājuši vienā klasē. Konkordijas Universitātē pieteikušies nesarunājot. Kristaps apguva audiovizuālos medijus, Zigmārs — biznesu. Sadraudzējās vēl ciešāk. «Lai samaksātu rēķinus, paralēli studijām strādājām, bijām žurnālisti. Zigmārs Latvijas Radio, es — laikraksta Diena korespondents Igaunijā,» stāsta Kristaps. Rakstījuši gan par pašvaldību, gan par prezidenta vēlēšanām, stāvējuši klāt e-Igaunijas ieviešanas procesam, igauņu «tīģera lēcienam».

Par kopēju uzņēmumu pasapņojuši jau studiju gados, dalot īres dzīvokli. Taču, atgriežoties Latvijā, turpināja sevi pierādīt žurnālistikā. Kristaps pārgāja uz Latvijas Televīziju, Zigmārs turpināja Latvijas Radio, bet vēlāk izvēlējās karjeru banku jomā. «Nordea sāku kā pārdevējs. Smejos, ka sildīju ekonomiku, 2006. un 2007. gadā izsniedzot kredītus. Lēnām transformējos uz personāla vadību. Aizejot jau no tagadējās Luminor bankas, biju tās personāla daļas vadītājs Latvijā,» stāsta Zigmārs.

Tikmēr Kristaps arvien vairāk ieinteresējās par prezentāciju jomu. Pirmā dzirkstele iekritusi sirdī 2008. gadā, kad ar LTV komandu Sanfrancisko veidojis filmu par Latvijas start-up uzņēmumu Real Sound Lab. Vērot, kā Silīcija ielejā notiek jauno ideju prezentācijas, bijis patiešām aizraujoši. Žurnālista darbā Pētersonam nācās viesoties dažādās lekcijās un semināros. «Bieži pieķēru sevi pie domas, ka man nepatīk atrasties šajā telpā, ir neērti, un es kaunos to cilvēku vietā, kuri uzstājas. Sāku savu iekšējo manifestāciju pret sliktām prezentācijām,» saka Kristaps. Lai iemācītos, kā šo lietu var izdarīt labāk, viņš 2015. gadā atrada iespēju nokļūt praksē prezentāciju aģentūrā Duarte Amerikā. Redzējis, kā top prezentācijas ļoti lieliem uzņēmumiem: Tesla Motors, Starbucks, American Airlines.

«Meklējot internetā prezentāciju aģentūras, Duarte vienmēr izlec pirmā, jo ir visslavenākā. Aģentūras vadītāja Nensija Duarte ir mūsu ideoloģiskā «māte», vairāku grāmatu autore: par to, kā vizualizēt savas idejas, kāpēc slaidi ir svarīgi. Duarte ir arī Ala Gora prezentācijas Neērtā patiesība [par klimata pārmaiņām] autori, veido visas Tesla vadītāja Īlona Maska prezentācijas.» Kristaps neatlaidīgi pusgada garumā sūtījis viņiem vēstules un mēģinājis sazvanīt, līdz beidzot Sanfrancisko dizaina nedēļas laikā saņēmis uzaicināja praktizēties Duarte. «Pēc tam riktīgi «saslimu» ar to lietu.»

Radošais ar racionālo

Protams, Kristapa aizrautīgajos stāstos nācās ieklausīties draugam Zigmāram. Viņš bija spiests atzīt, ka korporatīvajā vidē tiešām trūkst labu prezentāciju. «Latvijā prezentācijas līdz šim parasti veidoja reklāmas aģentūras, bet pārāk neaizrāvās ar šo tēmu, labprātāk naudu nopelnīja citur. Jebkurš mākslinieks uzskatīja, ka PowerPoint prezentācija ir kritums karjerā. Slaidus noformēt — tas neizklausās prestiži un interesanti,» puiši runā provokatīvi.

Kristaps centās lauzt stereotipus. Mēģinot izmantot Amerikā iegūtās zināšanas, sāka gatavot un pārdot prezentācijas. «Tas bija pārbaudes laiks pašam — vai es to varu, vai klienti ir priecīgi. Biju ļoti fokusēts uz formu, vizualizāciju. Sākumā man likās, ka PowerPoint ir pagātne, prezentācijas jātaisa ļoti sarežģītas, jāprogrammē. Protams, tās sanāca dārgas, un pēc tām nebija pieprasījuma. Pamazām tomēr iepatikās PowerPoint formāts. Sapratu, ka pārlieku lielā vizualizācija patiesībā ir otršķirīga.»

Parādot dažas vienkārši saprotamas lietas, kas prezentāciju padara strukturētu un labi uztveramu, Kristapam izdevās arī Zigmāru pārliecināt par savām idejām. Pēc lielā finanšu korporācijā nostrādātiem gadiem viņš bija noilgojies ražot reālu produktu, uzskatāmi redzēt sava darba rezultātu. «Tas bija lielākais dzinulis,» viņš atzīst. «Es arī uzticējos šai lietai, uzticējos Kristapam. Emocionālā ziņā lēmums pievienoties viņam bija vienkāršs. Pragmatiskā ziņā tas gan nekad nav vienkārši — no stabilas darbavietas pāriet uz savu biznesu. Bet ir vērts pamēģināt!»

Šajā tandēmā Kristaps ir ideju motors, Zigmārs saprot ciparus. «Perfekta saderība, radošais ar racionālo. Kopā varam nonākt pie laba rezultāta,» viņi runā ar pārliecību. Plānus par kopēju kompāniju sāka kalt 2015. gada vasarā, uzņēmumu nodibināja 2016. gada janvārī.

Klientu skaits šajā laikā jau sasniedzis 100, Nimega sagatavotas 150 prezentācijas. Galvenās industrijas — bankas un finanses, mazumtirdzniecība, telekomunikācijas. Nozares, kur ir visintensīvākā konkurence, kur uzvarētāju var noteikt mikroskopiska pievienotā vērtība.

Uz pilnu slodzi viņiem pievienojies mākslinieks un dizainers Edgars Eglītis, kurš ir arī animators, var zīmēt multfilmas. Tekstu autore un projektu vadītāja Līga Ozoliņa pirms tam strādājusi žurnālistikā. Izpilddirektore — Zigmāra dzīvesbiedre Agnese Valtmane.

Pārbūvēt visu māju

«Šis ir bijis pagrieziena gads,» paziņo Kris-taps. «Pēc trim gadiem esam skaidri definējuši trīs galvenos virzienus, kuros strādājam.»

Viens — modulāra prezentācija, līdzīgi kā lego klucīši, dažādi uzņēmuma departamenti un satura virzieni veido zarus lielā prezentāciju kokā, viņš izsakās tēlaini. «Veidojot prezentāciju, es varu noplūkt lapu jeb slaidu no jebkura zara, salikt stāstu, kāds man ir vajadzīgs. Katrs departaments ir atbildīgs par savu zaru.»

Procesi uzņēmumā šādā prezentācijā kļūst caurspīdīgi un pārskatāmi, tas arī ļoti palīdzot uzņēmuma iekšējā komunikācijā.

«Būtiskākā atšķirība starp mums un citām radošajām aģentūrām, kas gatavo prezentācijas, — tās izdomā: jūsu ziņai vajadzētu būt tādai,» novērojis Zigmārs. «Mēs neko neizdomājam, tikai «tulkojam». Jautājam uzņēmumam: kāds ir jūsu vēstījums, lai mēs to varētu pārtulkot prezentācijas formā un nodot konkrētai auditorijai.» Līdzīgi kā žurnālista darbam, vajadzīgas labas pētnieka, analītiķa spējas.» Bieži vien klientam esot grūti pārkāpt iesīkstējušajam «mēs tā neesam darījuši». Tad partneri skaidro: tāpēc, ka neesat tā darījuši, jums arī nav sanācis. Ceļš, kamēr klienti notic un paļaujas idejai, var būt sarežģīts. «Bieži vien paši uzņēmumi neprot definēt savu vēstījumu. Ir kompānijas, kuras vienkārši saka: noformējiet mūsu esošo prezentāciju pievilcīgāku. Ir veca, pussabrukusi māja, un mēs, labi meistari, tajā izremontējam vienu dzīvokli. Tur ir nedroši dzīvot. Tu nezini, kad būs elektrības īssavienojums vai gāze uzies gaisā,» puiši runā tēlaini. «Modulārais prezentāciju veidošanas princips palīdz sakārtot un izremontēt visu māju. Viss ir ērti pārskatāms un lietojams, operatīva informācijas apmaiņa.» Protams, Nimega piekļūst jutīgai uzņēmumu informācijai, paraksta konfidencialitātes līgumus. «Vienmēr prasām, kādai auditorijai un ar kādu mērķi prezentāciju veidot, kādu rezultātu uzņēmums gribi sasniegt.»

Otrs Nimega produkts — augstu likmju prezentācijas. «Tas ir virziens, kur no prezentācijas daudz kas ir atkarīgs. Tā ir kā viena sudraba lode — būs vai nebūs. Tev, piemēram, ir iespēja pārdot lielu nekustamo īpašumu kompleksu par 40 miljoniem, un tev ir prezentācija potenciālam pircējam, no kuras ir atkarīgs — vai viņš brauks skatīties, iedziļināsies, turpinās sarunu,» abi stāsta.

Trešais — pavisam jauns virziens, All In jeb viss iekļauts. «Mēs kopā ar klientu riskējam, strādājam pie prezentācijas satura struktūras, dizaina. Dalāmies ieguvumā. Ja viņš pretendē uz miljonu, tad mums ir savs mazais procents, ko paņemam tikai un vienīgi veiksmes gadījumā.

Protams, riskants produkts, bet no psiholoģiskā viedokļa — tāds, kas liek ļoti koncentrēties. Bieži vien uzvarētāju no otrās vietas šķir mikroskopiska atšķirība. Ja esam All In, esam gatavi pievienot šo atšķirību, lai mēs arī būtu uzvarētāji.» Šādos projektos Kristaps un Zigmārs piedalās arī kā prezentētāji. Viņi arīdzan ir izveidojuši kursus prezentēšanas prasmēm, strādā ar mediju treniņiem, klientu mācīšanu.

Kādai tad ir jābūt labai prezentācijai? Ir teorija, ka tās garumam, līdzīgi kā TEDx lekcijām, nevajadzētu pārsniegt 14—18 minūtes. Bet hronometrāža neesot izšķirošā. «Labai prezentācijai jābūt tādai, ko cilvēki saprot, uztver. Svarīgākais — labas prezentācijas vienmēr noslēdzas ar aicinājumu uz darbību. Citādi tā sanāk vienkārši atskaite.»

Nimega Latvijas klientu vidū ir tīklu uzņēmumi, kam māteskompānija atrodas ārzemēs — Zviedrijā, Lielbritānijā, Francijā. Spējot sevi labi parādīt šeit, saņemti piedāvājumi demonstrēt spēkus arī grupas līmenī. Bijuši veiksmīgi projekti Igaunijā, ir iestrādes darbam Bulgārijā. «Starptautiskā vidē esam pamanīti, profesionāļi no Amerikas mūs šad tad piemin savos izdevumos,» stāsta Nimega dibinātāji.

Atšķirībā no Amerikas, kur prezentācijas ir biznesa kultūras neatņemama sastāvdaļa, ir pat prezentāciju profesionāļu ģilde, Eiropā šis uzņēmējdarbības virziens vēl tikai sper pirmos soļus. Tuvākās aģentūras atrodas Ukrainā, Zviedrijā un Bulgārijā.

«Lielākais kompliments mūsu darbam ir tad, kad klients atgriežas, grib tevi redzēt vēlreiz. Ir sajutis pievienoto vērtību, laika un naudas ekonomiju,» rezumē Kristaps. «Piezvana: klausies, mums valdes sēdes ir par pusstundu īsākas. Mēs pat mazliet mākslīgi tur sēžam, jo mums liekas — kā tā var būt, ka visu jau esam izrunājuši? Viss kļuvis efektīvāks.»

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā

«Pēc mūsu darbības ir redzams rezultāts. Process var būt aizraujošs un superīgs, bet, ja galā nav rezultāta, — kāda jēga tam visam?»

Lielākā kļūda, kas devusi mācību

«Ja mums ir veiksmīga saruna ar lielu uzņēmumu, savā galvā jau esam izdomājuši, kā šo projektu realizēsim. Kļūda ir «gaidu menedžmentā». Brīdī, kad projekts nerealizējas, ir milzīgs emocionāls trieciens. Uzņēmējdarbībā gaidas ir jāsaglabā reālistiskas, cik vien iespējams.»

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam

«Šobrīd nauda ir tik pieejama kā vēl nekad. Bet ar labu ideju vien nepietiek, ir jābūt cilvēkiem, kuri spēj šo ideju realizēt.»

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu