Pārmaiņas gāzes tirgū: domājam par cilvēku, nevis patērētāju • IR.lv

Pārmaiņas gāzes tirgū: domājam par cilvēku, nevis patērētāju

Ilustratīvs attēls no pixabay.com
Krišjānis Baidekalns

Nozarēs, kas orientētas uz liela cilvēku skaita apkalpošanu, agri vai vēlu iestājas mirklis, kad, konkurences spiesti, tās pārstāvošie uzņēmumi patiešām sāk domāt par savu produktu un pakalpojumu gala saņēmējiem. Esmu ievērojis, ka šādos “lūzuma” brīžos mainās ne tikai uzņēmumu piedāvājuma klāsts un cena, bet arī ikdienā lietotā valoda. Pat lielas korporācijas pēkšņi attopas, ka tām taču ir darīšana nevis ar abstraktiem “patērētājiem”, kurus raksturo tik vien kā šī vārda sakne – patērēšana, bet ar cilvēkiem, kuru ikdienu veido daudz kas vairāk par resursu patēriņu. Gadu pēc dabasgāzes tirgus atvēršanas konkurencei ir notikušas taustāmas pārmaiņas, un kā šī tirgus aktīvs dalībnieks varam apgalvot – pārmaiņas ir un būs Latvijas cilvēku un uzņēmumu interesēs.

Kas tad ir noticis gada laikā? Pirmkārt, Latvijas uzņēmumi – no nelielas picērijas līdz milzīgam siltumenerģijas ražotājam – var izvēlēties sev izdevīgāko gāzes piegādātāju. Daudzi ir noslēguši līgumus par gāzes piegādēm ar kādu no kādreizējā monopolista konkurentiem. Tostarp, ar AJ Power Gas, – aptuveni 300 objektos visā Latvijā šā gada pirmajā ceturksnī esam piegādājuši ap 15% no dabasgāzes kopējā patēriņa. Tik lielu apjomu mums izdevies sasniegt, jo esam likuši lietā sava uzņēmuma lielāko trumpi – mēs spējam atrast un ieteikt katram uzņēmumam piemērotāko līguma veidu, termiņu un gāzes piegādes nosacījumus. Gada laikā tas ir ļāvis izveidot klientu portfeli, kurā ir daudzi Latvijas uzņēmumi, arī ražošanas uzņēmumi ar lielu energopatēriņu un publiskā sektora klienti.

Tas ir cieši saistīts ar otru lielo pārmaiņu. Gāzes tirgū vairs nav iespējams uzspiest līgumus ar t.s. take or pay klauzulu par obligātu noteikta gāzes apjoma patēriņu un citiem neizdevīgiem nosacījumiem.

Mēs piedāvājam piegādāt tieši tik gāzes, cik uzņēmumam ir nepieciešams, un samaksāt nevis par iepriekš noteiktu gāzes apjomu (vienalga, vai tas iztērēts vai nē), kā bija agrāk, bet par konkrētā uzņēmuma iztērēto gāzi. Šķiet vienkārši un loģiski, bet enerģētika vēsturiski ir bijusi un ir visai regulēta nozare, tāpēc pārmaiņas brīvas konkurences un tirgus likumu virzienā te notiek pakāpeniski.

Treškārt, – šodien uzņēmumi var un jau aktīvi izmanto iespēju fiksēt gāzes cenu, piemēram, līdz nākamā gada vai nākamās apkures sezonas beigām. Arī šķietami neliela, bet biznesā ļoti būtiska pārmaiņa, ko AJ Power sāka piedāvāt kā viens no pirmajiem gāzes tirgotājiem. Ja iepriekš cena bija neprognozējama un varēja lielu enerģijas patērētāju novest pat līdz maksātnespējai, šobrīd ir iespēja līgumā nofiksēt cenu, ņemot vērā labāko, kas pieejams tirgū jau tagad. Savukārt gāzes tirgotāja ziņā ir strādāt ar šo risku tālāk, piemēram, slēdzot fiskētas cenas līgumus gāzes vairumtirgū.

Ceturtā lielā pārmaiņa saistīta ar iespēju iegādāties gāzi no dažādiem piegādātājiem. AJ Power Gas izmanto visus iespējamos piegāžu avotus, gāzi iegādājoties gan no austrumiem, gan no visas pārējās pasaules sašķidrinātās gāzes terminālī Klaipēdā, gan slēdzot līgumus ar plaši pazīstamiem Eiropas piegādātājiem.

Sadalīts piegāžu avotu klāsts gluži vienkārši ļauj mums saviem klientiem piedāvāt izdevīgākos nosacījumus konkrētajā brīdī. Jāatceras, ka Latvijas enerģētikā viens otru ietekmē divi pamatspēki – viens saistīts ar pieprasījuma un piedāvājuma balansu un cenas pārmaiņas atspoguļojas biržu indeksos, savukārt otrs ir fiksētas cenu politikas spēks, kas tradicionāli ir attīstījies uz Austrumiem no Latvijas, un gāzes cenu līgumos piesaista naftas produktu cenām, valūtas kursu svārstībām un citām nekontrolējamām parādībām. Latvijas iespēja ir izmantot šo spēku sadursmes, – apzinoties to izcelsmi un likumsakarības, kas tos virza, AJ Power Gas prognozē cenu svārstības un piedāvā labākos nosacījumus ražošanas uzņēmumiem Latvijā, ļaujot ilgtermiņā plānot tik būtisko enerģijas izmaksu pozīciju katra uzņēmuma bilancē. Energoizmaksas ir bijušas un būs aizvien nozīmīgāks Latvijas konkurētspējas faktors, jo pārējie faktori – darbaspēks, nodokļi un citi ir ar tendenci tuvināties. Tāpēc, ja patlaban mēs gāzes vairumtirgū vērojam cenu augšupeju, kas notiek pieaugoša pieprasījuma Āzijā un Eiropā dēļ, mēs iesakām klientiem fiksēt cenu, lai nākamajos darbības periodos maksātu mazāk un ļautu saglabāt konkurētspējas priekšrocību.

Jāņem vērā, ka enerģijas izmaksas konkurences apstākļos vienmēr būs tuvākas energoresursu raksturīgajai vērtībai (intrinsic value), tāpēc ka tirgotāju sacensība liek mums būt efektīvākiem, un mazināt uzcenojumus par savu pakalpojumu. Šis ir vēl viens pozitīvs un jau sajūtams efekts, ko varam minēt pēc pirmā gada atvērtajā tirgū. Jāpiebilst, ka šis arguments strādā arī augušupejoša tirgus apstākļos, kad resursu cenas kāpj. Jāatceras, ka regulēts energoresursu tirgus vienmēr sev līdzi nes ne vien neefektīvu līdzekļu izlietojumu un lielas sociālās izmaksas, bet, iespējams, pat eksistenciālus ģeopolitiskus riskus. Kā būtisku risinājumu augošām cenām var minēt energoefektivitātes pasākumu ieviešanu, bet tas jau ir cits AJ Power grupas darbības virziens.

Par laimi, pārmaiņas gāzes tirgū ir neatgriezenisks process, ko nevar ietekmēt nedz korporatīvās interesēs sasaistīti politiķi, nedz pagātnē iestrēguši lēmumu pieņēmēji biznesā. Būs jāsaņemas un jāmaina domāšana. Jo cilvēku lēmumi izraudzīties draudzīgāko gāzes piegādātāju var būt liktenīgs tiem, kuri pamatīgu enerģiju aizvien tērē pārmaiņu bremzēšanai nevis tam, lai mainītos paši.

 

Autors ir AJ Power Gas padomes priekšsēdētājs

 

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu