"Ir" atklāj auto tirgotāju shēmas PVN apiešanai • IR.lv

“Ir” atklāj auto tirgotāju shēmas PVN apiešanai

30
NULL
Auto avārija Rīgā. Foto: Edijs Pālens, LETA
Ieva Cielava

Pēc VID aprēķiniem ēnu ekonomika lietoto automašīnu tirgū ir aptuveni 50 miljoni eiro gadā 

Katrs otrais auto īpašnieks, kas dodas uz CSDD pirmo reizi Latvijā reģistrēt savu automašīnu, apgalvo, ka pats personīgi devies uz ārzemēm tai pakaļ. Šogad tādu ir jau 27 tūkstoši. Šis skaitlis ļauj apjaust PVN krāpniecības apjomus lietoto automašīnu tirgū.

Par atteikšanos dalīties ar datiem, kas šīs shēmas palīdzētu izgaismot, ar darbības apturēšanu Valsts ieņēmumu dienests (VID) 3. augustā sodīja sludinājumu portālu “ss.lv”.

Sludinājuma portāla “ss.lv” un VID konflikta sakne bija prasība portāla īpašniekiem sniegt informāciju par 2017. gada janvārī izvietotajiem vieglo automašīnu sludinājumiem un to ievietotājiem – vārdu, uzvārdu, telefona numuru un e-pasta adresi. Pēc atkārtotiem aicinājumiem un brīdinājumiem, ka nesadarbošanās gadījumā tiks slēgta uzņēmuma saimnieciskā darbība, domēns “ss.lv” tika bloķēts, taču jau tās pašas dienas vakarā tas turpināja darbu “ss.com” – citā adresē, bet tādā pašā veidolā.

Sludinājumu portāls ir būtisks spēlētājs lietoto automašīnu tirgū. Ja skaita tikai tādas automašīnas, kuru cena pārsniedz 5000 eiro, ceturkšņa laikā vietnē tiek izvietoti sludinājumi 350 miljonu eiro vērtībā. Būtiska daļa – aptuveni 49,3 miljoni eiro – no šīs summas, pēc VID aprēķiniem, ir ēnu ekonomika. Līdzīgas aplēses par lietoto automašīnu ēnu tirgu ir arī Latvijas Auto asociācijai. Pēc viņu aplēsēm tie ir 50 – 70 miljoni eiro gadā.

Lai lietotai automašīnai piedāvātu kārdinošu cenu jau tā pārsātinātajā tirgū, liela daļa tirgoņu izvēlas veikt mahinācijas ar nodokļiem – nelegāli nodarbinot darbiniekus un apejot PVN nomaksu.

Šogad Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) Latvijā pirmo reizi reģistrētas 54 485 automašīnas. Pusē jeb aptuveni 27 tūkstošos gadījumu pircēji apgalvo, ka paši saviem spēkiem to atveduši no ārzemēm, lielākoties no Vācijas, Lietuvas, Beļģijas, Nīderlandes vai Zviedrijas. Ja ņem vērā, ka aptuveni 10 tūkstoši no šīm automašīnām ir pilnīgi jaunas, lietoto auto vidū tie ir seši no katriem 10 pircējiem.

Ja uzņēmējs nodarbojas ar lietotu automašīnu tirgošanu, par katru pārdoto automašīnu viņam valstij jāsamaksā PVN. Taču, ja privātpersona dodas uz CSDD un apgalvo, ka mašīnu nopirkusi pati no citas privātpersonas, piemēram, Vācijā, nodoklis nav jāmaksā.

Izmantojot viltotus pirkuma līgumus, auto tirgoņi paliek valsts iestādēm neredzami, jo to, kas notiek pēc mašīnas noņemšanas no uzskaites vienā ES valstī un pirms uzlikšanas uzskaitē otrā, nefiksē nekādi reģistri, ļaujot brīvu vietu šādām shēmām. Taču dati par šiem tirgoņiem būtu pieejami sludinājumu portālā “ss.lv”, kur tie meklē pircējus.

Otra bieži izplatīta shēma ir tā dēvētie “PVN karuseļi”, kuros uzņēmumi atkārtoti Latvijā reģistrē vienu automašīnu. Radot fiktīvus izdevumus, uzņēmums samazina PVN, kas būtu jāsamaksā valstij.

Vairāk par shēmām, kuras auto tirgotāji izmanto nodokļu apiešanai, un piemēru, kā Igaunija lietoto automašīnu tirgu sakārtoja jau pirms vairākiem gadiem, lasiet žurnāla “Ir” rakstā “Auto brīnumi” šeit. 

 

Komentāri (30)

Didzis Dumbris 19.08.2017. 16.19

Nez kā gan ir patiesībā? Es arī dažkārt auto pērku ārzemēs savai lietošanai, vai nu pašam esot klāt, vai kontaktējot attālinati. Ja neesmu klāt, tad man atved transportētāji. Ja pats esmu klāt, tad pats atbraucu, bet var arī pasūtīt, lai atved. Ko es daru nepareizi? “Katrs otrais” ir padaudz, bet “katrs trešais” varētu arī būt.

0
0
Atbildēt

0

basta 17.08.2017. 23.00

Ir “atklāj”, tomēr Dombrovskis, Zaķis, Kampars, Vējonis un ZRP reakcionārākie saskaņieši joprojām maitā mūsu brīnišķīgās planētas gaisu.

0
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu