Māju vizītkartes • IR.lv

Māju vizītkartes

25
Gravtex dibinātājs Andris Filipenoks.
Zane Mače

Rēzeknes uzņēmums Gravtex dažu gadu laikā ar saviem koka žogiem iekarojis skandināvu simpātijas un plāno turpināt ceļu pie klientiem ārvalstīs

Gribējās kaut ko gruntīgāku! Tā par ieceri atvērt koka žogu un dekoratīvo paneļu ražotni saka Andris Filipenoks. Rēzeknē esošā firma Gravtex nav viņa pirmais uzņēmums, šogad 20 gadu jubileju svinēs reklāmas un interjera dizaina jomā strādājošā firma Zeize. Vēl Filipenoks darbojas ēdināšanas jomā.

Divas desmitgades nostrādājis dizaina nozarē, Andris, kurš savulaik ieguvis ekanomista izglītību, vēlējās pievērsties ražošanai. Tieši kokrūpniecībai. «Pacelties vienu pakāpienu augstāk,» saka Andris. Lai gan uzņēmums Gravtex dibināts 2012. gadā, vispirms sakārtota infrastruktūra, un aktīvu darbību tas sāka divus gadus vēlāk.

Ar valsts atbalstu

Lai realizētu sapni par ražotni, izmantoja Lauku atbalsta dienesta projektu, kas palīdz veidot ar lauksaimniecību nesaistītu uzņēmējdarbību reģionos. Šis projekts palīdzēja rekonstruēt ražošanas telpas, iegādāties jaunas kokapstrādes iekārtas, to skaitā augsti tehnoloģisku gravēšanas un frēzēšanas iekārtu. Ieguldītas investīcijas 150 000 eiro apjomā, vēl turpina atmaksāt kredītu Altum.

Andris neslēpj – sākums bijis grūts, un joprojām ir dažādas cīņas, kuras jāizcīna. Veidojot otro uzņēmumu, viņš domājis, ka pamata produkts būs klientam individuāli pielāgoti koka žogi. «Dēlīši ir nolikti šķērsām, un tiem ir forma, veidojas individuāls raksts,» uzņēmējs rāda produktu katalogu. Gravtex vadītājs uzsver – māju cilvēki ceļ sev, un katrs ir personība, tādam arī jābūt žogam. «Žogs ir mājas vizītkarte,» smaida Andris.

Sākot darbu šajā nozarē, jau sākumā bija bažas par konkurenci, un tās apstiprinājās. Asums ir jūtams, nereti gadās tā, ka cilvēks sāk domāt par žogu tikai pēc tam, kad māja jau uzcelta, un priekšroku dod lētākiem masu produkcijas risinājumiem, kas nopērkami veikalos. Tāpēc Gravtex attīstījis otru nozari – dekoratīvos paneļus, kurus var izmantot gan interjerā, gan ārpusē. Ar gudru ziņu, dibinot uzņēmumu, Andris iegādājās iekārtu CNC, modernu, ar speciālu programmatūru kontrolējamu frēzi, kas spēj apstrādāt saplāksni, pēc dizaineru un arhitektu vēlmēm izgriežot visdažādākos ornamentus. Tieši šīs dekoratīvās plāksnes tagad ir visvairāk pieprasītais Gravtex produkts – šajā nišā firmai konkurentu nav.

Andris spriež, ka teorētiski tādus var izgatavot jebkurā galdniecībā vai uzņēmumā, kurā ir attiecīga iekārta, taču pagaidām rēzeknieši nav sastapuši citus uzņēmumus, kas paneļus ražotu rūpnieciski. Par vietējo konkurenci Andris gan īpaši nebažījas, vairāk cielē uz klientiem ārzemēs. Pagaidām sapnis vēl nav īstenojies, pamatbizness joprojām ir dzimtenē, taču eksports aug. Klientus rēzeknietis meklē, izmantojot visus informatīvos līdzekļus – sākot ar mājaslapu līdz pat sludinājumiem populārajā vietnē Ss.lv.

Sāk ar somiem 

Klauvēt pie ārzemju klientu durvīm uzņēmumam palīdzējusi Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, kā arī Latgales uzņēmējdarbības centrs. Pirms dažiem gadiem Gravtex ar abu šo institūciju atbalstu piedalījās tirdzniecības misijās Somijā, Tamperē. Tā ir iespēja uzņēmējiem satikt potenciālos klientus. Gravtex tie ir būvnieki, arhitekti un dizaineri, kuri savos projektos varētu izmantot rēzekniešu produktus. Tamperē Gravtex bija noorganizēta tikšanās ar trim potenciālajiem klientiem, un ar diviem no tiem sadarība tiešām turpinās – viens partneris pērk no latviešiem žogus, bet otrs ir dizaina salons. «Pirmā misija mums bija ļoti veiksmīga, viņi tagad ir mūsu pastāvīgie klienti,» rezumē uzņēmējs.

Klientiem patīk, ka Gravtex ir atvērti nestandarta risinājumiem, spēj īstenot jebkuru ideju. Tāpēc interese no ārzemēm turpina augt. Andris priecājas, ka gada sākumā rēzekniešus sameklēja klients no Šveices, nekustamo īpašumu attīstītājs, kuram tiek sūtītas žogu partijas. Kā šveicietis latviešus atradis? Internetā! Aplūkojis Gravtex šefa profilu biznesa sociālajā tīklā LinkedIn. Nāk arī jauni klienti no Somijas.

Latvijas produktiem ārzemēs ir laba slava, teic uzņēmējs. Parasti tiek uzteikta tieši kvalitāte. Piedaloties izstādēs, uzņēmumam veltīta liela uzmanība. Andris stāsta, ka ar LIAA atbalstu bijuši izstādēs Lielbritānijā, biznesa misijās Nīderlandē, Norvēģijā, Helsinkos, šogad aprīlī dosies uz Milānu.

Sadarbību ar LIAA biznesmenis slavē – tur vienmēr esot cilvēki, pie kuriem vērsties pēc padoma. Lielbritānijā uzņēmums divas reizes ticis prezentēts Latvijas kopējā stendā, kas ir liels atspaids. Atsevišķa stenda izmaksas izstādēs ārzemēs ir ļoti lielas, bet, esot savas valsts komandā, par to nav jāmaksā, no savas kabatas jāsedz tikai ceļš un dzīvošana. Liels atbalsts ir arī Latgales uzņēmējdarbības centrā.

Zīme, ka uzņēmums iet pareizā virzienā, ir pērn iegūtā LIAA Eksporta un inovācijas balva rūpnieciskajā dizainā. «Pārvarējām savu iekšējo latgaliešu kautrīgumu, pieteicāmies un dabūjām balvu!» Kad tiekamies, uzņēmums nule atgriezies no Rīgā notikušās izstādes Māja. Andris neslēpj sajūsmu, jo interese par viņu stendu bijusi negaidīti liela, pat pietrūcis līdzi paņemto bukletu!

Jautāts par klientiem Latvijā, Andris stāsta – tie ir gan privātmāju saimnieki, kas vēlas žogus un paneļus, gan sabiedrisko ēku attīstītāji, gan dizaineri. Klienti ir visā Latvijā, arī Rīgā, Jūrmalā un citur. Viens no lielākajiem Gravtex lepnumiem ir sadarbība ar  nesen atjaunotās Lūznavas muižas arhitektiem. Uzņēmējs stāsta, ka tas bija sarežģīts projekts, jāizgatavo vairāki paneļi uz sienas esošo tapešu rakstā. Ļoti smalks darbs! Raksts tika nokopēts un pārlikts uz saplākšņa, tad ar iekārtu izgriezts. «Dizainera un mašīnas kopdarbs,» smaida uzņēmējs. Tā Lūznavas muižā viesu acis priecē Gravtex ražots aizslietnis un starpsiena, kas norobežo virtuvi. Populārākais no visiem uzņēmuma piedāvātajiem dekoratīvajiem paneļiem ir Bamboo – tā raksts atgādina bambusu, neitrāls zīmējums, kas labi izskatās dažādos interjeros. Rādot paraugus, Andris stāsta, ka vēl sortimentā ir dažādi ziedu raksti, latviešu zīmes, austrumu motīvi, kopumā vairāki desmiti variantu. Taču klients var droši nākt ar savu ideju!

No vietējā koka

Saplāksni parasti izgatavo no bērza, bet žogus ražo no priedes. Materiālu Gravtex ņem no vietējiem ražotājiem. Kokus no uzņēmuma Gaujas koks, bet saplāksni – no Latvijas finiera meitasuzņēmuma RSEZ Verems. Uzņēmējs priecājas, ka nav jāveido koka un saplākšņa krājumi, jo tos vajadzības gadījumā var mudīgi iegādāties pie ražotājiem. «Esam patriotiski – mums piedāvā arī citu ražotāju saplāksni», taču rēzeknieši paliek uzticīgi Latvijas finierim, kura kvalitāti slavē.

Gravtex ražotnē patlaban nodarbina deviņus cilvēkus. Pagaidām ar tik lielu kolektīvu pietiek, jo ražotne vēl ar pilnu jaudu nestrādā. Taču uzņēmējs neslēpj – gluži kā citās nozarēs, arī te ir strādnieku deficīts. Firmai ir laba sadarbība ar Rēzeknes tehnoloģiju akadēmiju, kurā sagatavo speciālistus. Rūpes sagādā tas, ka reģionā cilvēku skaits sarūk un to var just, meklējot darba rokas. Taču šim brīdim darītāju ražotnē pietiek, ir arī datubāze ar strādāt gribētājiem, kurus, firmai attīstoties, uzaicināt. Andris uzsver – galvenais, lai cilvēkam patīk darbs ar koku, kā arī strādnieks ir atbildīgs un rūpīgs.

Skatoties nākotnē, Andris apņēmies audzēt apgrozījumu un turpinās iekarot ārzemju tirgus. Pērn apgrozījums audzis par 39%, šogad to plāno vēl lielāku. Gads sācies labi, rodas arī jauni ārzemju klienti. Gravtex investēs arī savā atpazīstamībā, uzlabos mājaslapu, savas pozīcijas sociālajā vietnē Facebook un  meklētājā Google. Uzņēmējs rāda krāsainus, reljefainus paneļus – šogad Gravtex sācis ražot trīsdimensiju paneļus, kurus var izmantot iekšējai apdarei sienām, griestiem, mēbelēm. Pēc taustes šķiet kā plastmasa, bet uzņēmējs stāsta, ka materiāls ir presēta skaidu plate ar kompozītsveķiem. Izfrēzēt var dažādus rakstus un nokrāsot klientam tīkamā krāsā. Rīgā, izstādē Māja, jaunie paneļi pirmo reizi prezentēti, aprīlī tie dosies atrādīties Milānā.

«Plāni ir lieli un grandiozi!» Rēzeknes uzņēmums vēlas paplašināt ražošanu, iegādāties jaunas pēcapstrādes iekārtas, kuras slīpēs un krāsos saražotos produktus. «Apstāties nedrīkst!» apņēmīgs ir rēzeknietis.

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā

Ģimene, kas palīdz un atbalsta. Otrs ir komanda – cilvēki, kuri domā tādā pašā virzienā kā tu, tad ir vieglāk strādāt un sasniegt mērķus.

Lielākā kļūda, kas devusi mācību

Paša kļūdas ir saistītas ar jaunības maksimālismu, nepareizi izvēloties partnerus.

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam

Ja ir oriģināla ideja, turēties pie tās, sapņot par to, apdomāt un tad darīt. Galvenais, lai ideja ir tāda, kādas nav citam – savā nišā.

Komentāri (25)

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu