Kā atbalstīt Latvijas pārtikas ražotājus? • IR.lv

Kā atbalstīt Latvijas pārtikas ražotājus?

22
Ilustratīvs attēls - Zaļās karotītes kvalitātes karogs. Foto: Ieva Čīka, LETA
Ināra Šure

Latvijas pārtikas ražotāji neizmanto visas iespējas, lai veicinātu iekšējo patēriņu

Ņemot vērā pašreizējo politisko un ekonomisko situāciju Eiropā, daudzi Latvijas pārtikas ražotāji ir saskārušies ar nopietnām problēmām realizēt savu produkciju. Lai uzņēmumi spētu attīstīties kā līdz šim, ir jāmeklē jauni eksporta tirgi, taču vēl joprojām neapgūts ir vietējais tirgus. Proti, ik gadu dažādas valsts un pašvaldību iestādes izsludina iepirkumus pārtikas jomā vairāk nekā 20 miljonu eiro apmērā, bet tikai nelielu daļu no šīs summas apgūst Latvijas ražotāji.

Jau kādu laiku Nacionālās pārtikas kvalitātes shēmas dalībniekiem, proti, ražotājiem, kuru produkti ir saņēmuši “Zaļo” vai “Bordo karotīti”, ir iespējas saņemt papildu priekšrocības valsts un pašvaldību iepirkumos, ko atsevišķi uzņēmumi jau izmanto. Turklāt, kā rāda Latvijas Lauksaimniecības konsultāciju centra veiktā aptauja, 91% no vairāk nekā 670 pašvaldību iestādēm vēlas pirkt vietējos produktus.

Patlaban tikai salīdzinoši neliela daļa no Latvijas pārtikas ražotājiem ir novērtējuši karotīšu sniegtās iespējas, bet vēl ir daudz tādu, kas to dažādu iemeslu dēļ nav izdarījuši.

Līdz ar “Bordo karotītes” ieviešanu potenciālais uzņēmumu loks, kas varētu gūt priekšrocības, ir būtiski palielinājies, jo to var iegūt uzņēmumi, kas, piemēram, Latvijas dabas apstākļu un izteiktās sezonalitātes dēļ visu gadu nevar izmantot vietējās izejvielas un daļu ieved no ārvalstīm. Tā ir ļoti liela daļa vietējo uzņēmumu, kas ražo augstas kvalitātes produkciju, piemēram, gaļas produktu, piena, maizes, zivju, dzērienu, saldumu un dažādu veidu konservu ražotāji. Tie ir uzņēmumi, kuru pilns ražošanas cikls notiek Latvijā, kuri nodarbina vietējos darbiniekus un maksā nodokļus valsts budžetā, kuru produkti nesatur ĢMO un 95% no izmantotajām izejvielām atbilst Ministru kabineta noteiktajām paaugstinātas kvalitātes prasībām.

Jau minēju, ka valsts un pašvaldību iepirkumi neatrisinās visu uzņēmumu problēmas, taču var dot zināmu stabilitāti. Lai tā saucamā “zaļā iepirkuma” sistēma veiksmīgi strādātu, nepietiek ar valsts vai pašvaldību iestāžu vēlēšanos vien iegādāties vietējo produkciju. Ir jārīkojas. Ļoti daudz ir jāmācās iepirkumu veicējiem, jo bieži vien viņiem ir problēmas sagatavot kvalitatīvu iepirkuma dokumentāciju, kas atbilstu “zaļā iepirkuma” prasībām un sniegtu priekšrocības Latvijas ražotājiem.

Tagad “Zaļā karotīte” ir piešķirta aptuveni 175, bet “Bordo karotīte” – vairāk nekā 70 produktiem, taču “Zaļās” un “Bordo karotītes” potenciāls Latvijā ir vairākiem simtiem produktu, kas atbilst noteikti paaugstinātas kvalitātes kritērijiem.

Autore ir Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas padomes priekšsēdētāja

 

Komentāri (22)

ierados 05.03.2015. 11.04

Latvijas pārtikas ražotāji ir noslogoti ar visādām federācijām, padomēm, savienībām un velns zin kādiem vēl dārgi apmaksātiem birokrātu liekēžu bariem un visādiem plēsīgiem ārpakalpotājiem. Reālas, darbojošas kooperācijas nav, kas spētu nodrošināt stabilu kvantitāti un kvalitāti. Bez tās tirgu neatrast, ne ārpusē, ne iekšpusē.

+3
-1
Atbildēt

0

Jānis 06.03.2015. 15.04

Ražot var tikai to, ko var pārdot. Tad kāds ir tas mūsu iekšējais tirgus, salīdzinājumā ar importa preču lielveikaliem? Nožēlojama parodija, nekas vairāk! Laikam takšu lielveikalu saimnieki labi maksā mūsu vietējai varai, ja viņi tik centīgi būvē lielveikalus, bet zemnieki spiesti tirgoties uz asfalta zem klajas debess. Atliek tikai sapņot par siltu un labiekārtotu paviljonu, kurā varētu zemnieki brīvi pārdot savus ražojumus gan tiešajā tirdzniecībā gan arī ļaut to darīt profesionāliem pārdevējiem. Šādā paviljonā varētu pārdot kā pārtikas tā arī nepārtikas preces.

+1
0
Atbildēt

0

gustaps 09.03.2015. 17.10

“Pērc Latvijas produktu” – ceļš uz nekurieni. Patiesībā bezkaunīgs sauklis, jo paredz, ka valstis – Latvijas produktu importētājas – nerīkosies tikpat savtīgi, tas ir, neveiks jebkādu līdzīga veida protekcionistisku darbību savās mājās . (No exporta mēs ta it ka netaisāmies atteikties, jo maziņš tas mūsu tirdziņš).

“Pērc Latvijas produktu” = “Mans ir mans, bet tavs – uz pusēm”.

Nesanāks – nav jau poļi un leiši nekādi vientieši.

Vienīgais racionālais sauklis būtu – “Pērc to produktu, kam kvalitāte atbilst cenai”.

Bet Latvijas ražotājam vienīgais ceļš ir celt darba ražīgumu.

0
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu