Vai Latvijas kopīgā vēstures atmiņa? • IR.lv

Vai Latvijas kopīgā vēstures atmiņa?

29
Vita Zelče

Par kara netaisnību un nožēlu kā sākumu citādākas – morāli stiprākas vērtību sistēmas veidošanai

Maija sākumā Latvijas publiskajā telpā bieži dzirdams jautājums – vai ir iespējama kopīga Latvijas Otrā pasaules kara atmiņa? Atbilde pārsvarā ir noliedzoša. Tā arī patiešām šķiet, vērojot 8. un 9.maija norises Rīgā un latviešu un krievvalodīgo attieksmi pret Otrā pasaules kara noslēguma svinībām visus iepriekšējos gadus un daļēji arī šogad.

Tomēr šā gada Rīgas Brāļu kapos 8.maija piemiņas pasākums jau bija citādāks. Jāteic, ka tas bija īpašs savā nozīmē ne tikai Latvijas, bet arī Eiropas mērogā.

Tajā, tāpat kā ik gadus, vainagus un ziedus nolika valsts augstākās amatpersonas, politiķi, ārvalstu vēstnieki un militārie atašeji. Bet pēc viņiem – Latvijas sabiedriskās organizācijas, kas glabā Otrā pasaules kara un tajā bojāgājušo piemiņu, pulcē kara veterānus un/vai sniedz viņiem un citiem totalitāro režīmu represētajiem sociālo palīdzību. Brāļu kapos kopā bija aprūpes biedrības “Daugavas Vanagi”, 130.latviešu strēlnieku korpusa un partizāņu biedrības, Latviešu virsnieku apvienības, Latviešu Nacionālo karavīru biedrības, Latvijas ebreju kopienas pārstāvji. Viņu vidū arī Otrā pasaules kara dalībnieki, kuri kopā ar visiem piemiņas gājiena dalībniekiem nogāja ceļu no Brāļu kapu vārtiem līdz Svētajai ugunij.

Kara laikā šie vīri un sievas bija pretējās pusēs, pat iespējams, ka kaujas laikā šāva viens uz otru. Brāļu kapos visi bija kopā. To vērojot, bija aizkustinājums, pat lepnums par šo cilvēku spēju nolikt malā pagātnes pretrunas, naidu un aizvainojumu. Latvijas kopējā Otrā pasaules kara atmiņa ir nožēla par lielo skaitu zaudētajiem cilvēkiem – ebrejiem, latviešiem, krieviem, poļiem, ukraiņiem, baltkrieviem un citu tautību Latvijas pilsoņiem – un valsti, kā arī vairāku paaudžu cilvēku totalitārajā Padomju Savienībā zaudētājām dzīves iespējām. Nožēla ir sākums citādākas – morāli stiprākas vērtību sistēmas veidošanai.

Otro pasaules karu (tāpat kā arī citus karus) izraisīja cilvēki, tas nebija nenovēršams kā dabas katastrofas. Divas totalitāras varas – komunistiskā Padomju Savienība un nacistiskā Vācija – 1939.gadā aizsāka pasaules pārdali un citu valstu iekarošanu. 1941.gadā tas pārvērtās par karu bijušo sabiedroto starpā. Tas bija karš uz dzīvību un nāvi, abas puses tam mobilizēja visus cilvēku, materiāli tehniskos resursus un ideoloģiju.

Pirms pāris nedēļām telekanāla “Dozhd” programmā krievu izcilais rakstnieks, arī Otrā pasaules kara veterāns Daniila Graņins un viņa intervētāja žurnāliste Ksenija Sobčaka salīdzināja abu karojošo pušu – Vācijas un Krievijas – attieksmi pret karu. Viņu vērojumā Vācijā vai ik uz soļa esošās piemiņas vietas vēsta par nožēlu, tā ir klātesoša arī vācu kultūrā, piemēram, rakstnieku Gintera Grasa, Henriha Bella, Zigfrīda Lenca darbos. Šī valsts pēc kara atzina savu vainu, nožēloja grēkus, nodarītos noziegumus, joprojām turpina maksāt kompensācijas, un tas Vācijai deva iespēju veidot citu un labāku dzīvi. Nožēla ir attīrīšanās sākums.

Savukārt Krievija nav pasludinājusi staļinisko režīmu par noziedzīgu, nav noticis arī publisks tiesas process. Tas nebija, jo Krievija karu uzvarēja, saka D.Graņins. Viņš atzīst, ka uzvara apreibināja. Šī sajūsma daudzus gadus neļāva ieraudzīt, ka Padomju Savienībā un karā tika pieļautas briesmīgas lietas. “Kara laikā mēs pastrādājām daudz ļauna,” saka rakstnieks un to neesam nožēlojuši.

D.Graņina vērtējumā patiesība par karu nekompromitē uzvaru, bet gan liek meklēt atbildes uz daudziem jautājumiem – par kara izcelšanos, par cilvēku dzīvības cenu un varu. Vai agresija, karš un uzvara tajā ir vērta miljoniem nenodzīvoto dzīvju un kara izkropļoto likteņu? Vai varas noziegumi ir attaisnojumi uzvaras vārdā? Vai vara bija godīga pret savas valsts iedzīvotājiem? Vai karu bija jāuzvar ar tik daudzām nāvēm? Vai ir attaisnojami, ka Ļeņingradas blokādes laikā komunistiskās partijas vadītāji un viņiem pietuvinātie Smoļnijā turpināja ēst kūkas, kad pilsētā plosījās bads? Vai uzvara un tās pielūgsme var aizstāt morāli…

Staļinismu nožēlojusī Krievija būtu jau cita Krievija, kas arī veidotu citādākas attiecības ar kaimiņvalstīm un aiz robežas dzīvojošajiem tautiešiem. Vēstures zināšanu jēga ir iemācīties morāles pamatnormas un atšķirt “labo” no “ļaunā”.

Šogad 8.maijā Rīgas Brāļu kapā notikusi Otrā pasaules kara atcere bija izcila vēstures sapratnes stunda, kurā par Latvijas kopējo lietu kļuva cilvēka dzīvības vērte, karu pieredzējušās paaudzes traģēdija, varas un valsts iedzīvotāju kopējā atbildība pār savu zemi, cilvēkiem, pagātni un arī tagadni. Diemžēl tā bija tikai stunda.

Pasākumam beidzoties, Latviešu leģiona bijušie karavīri, viņu tuvinieki un draugi aizsteidzās uz Lestenes brāļu kapiem, bet 130.latviešu strēlnieku korpusa un partizānu veterānus gaidīja pieņemšana Rīgas domē un tikšanās ar mēru Nilu Ušakovu. Bet 8.maija pievakarē un 9.maijā Uzvaras laukums Pārdaugavā pārtapa par brīvdabas koncertestrādi. Tur dārdošā mūzika, gaviles par Padomju Savienības jeb “mūsu tēvu un vectēvu uzvaru”, lielie ekrāni, karodziņi un baloni ar uzrakstu “Uzvara. 1941-1945”, šašliku cepšanas smārds un citas izklaides formas neļāva izgaist padomju uzvaras reibumam. Un tas liedz saskatīt karu.

“Manuprāt, katrs karš ir pretīgs. Tas sākas, varbūt, kā taisnīgs, bet beigu beigās kļūst neģēlīgs. Tāpēc, ka nogalināšana, asinis, bailes, nodevība – ir visos karos. Es karoju, un tas nebija ideāls karš, bija briesmīgi notikumi, saistīti ar nežēlību, atriebības uzliesmojumiem, ar nevainīgo nāvi. Kara mehānisms pats par sevi ir netaisnīgs,” saka Daniils Graņins.

Latvijas kopīgā vēstures atmiņa ir sakņojama morāles vērtībās, cieņā pret cilvēku, viņa dzīvību un brīvību, nožēlā par netaisnību, nevis kara un totalitārisma cildināšanā, uzvaras, baisu kauju un varoņu apoloģētikā, “vēstures kaujās” par vienīgo taisnību. Iespējams, ka šogad klusi notikusī Otrā pasaules kara atcere Brāļu kapos vēsta, ka Latvijā šī atmiņa jau top.

Avoti:

TV “Dozhd” 

Intervija ar D. Graņinu daļēji publicēta

Autore ir LU Sociālo zinātņu fakultātes Komunikācijas studiju nodaļas pasniedzēja

 

Komentāri (29)

Valdis Ozols 10.05.2014. 21.32

“Man jūsu kopīgā atmiņa simt gadus nav vajadzīga.”

Tā saka šeit kāds tips,kas slēpjas aiz “latvijas_valsts” pseidonīma, bet patiesībā ir krievu imperiālists-šovinists.Viņš , protams,saprot ka Latvijas Valsts ir izveidojusies tajā teritorijā ,kuru Pēteris 1. atkaroja no Zviedrijas izpostīdams šo zemi un atnesdams šeit mēri kā rezultātā gāja bojā milzīgs daudzums vietējo iedzīvotāju.Tādjādi Zviedrijai nekas cits neatlika kā slēgt ar Krieviju miera līgumu un atstāt Latviju krieviem.

Pateicoties Oktobra revolucijai un ar Rietumvalstu palīdzību Latvija 1918.gadā ieguva neatkarību,protams, jo latvieši to vēlējās un par to cīnījās.

PSRS un Vācijas sadarbības rezultātā Latvija neatkarību zaudēja un kļuva par Krievijas guberņu.Bet impērijas parasti sabrūk.

Tagad mēs esam ES ,turpat kur ir arī Zviedrija un mūs aizsargā NATO 5.pants

Staļiniskās impērija sagrāvi,ko daudzi apraud un bēdas apslaka ar alkoholu katru gadu 9.maijā,mēs latvieši neņemam nopietni,ja vēl tas notiktu kapos,kur atdusas kritušie karavīri varētu izteikt līdzjūtību tuviniekiem un draugiem.

Te der atcerēties Vladimira Poznera sarunu ar Polijas vēstnieku Maskavā 2010.gada aprilī:”V:История Катыни, на мой взгляд, не позволяющая усомниться в том, что правда, все-таки, вырывается наружу, не позволяет сомневаться в том, что Сталин был преступником. И не только один Сталин. Что люди, его окружавшие, были преступниками. И что их были не только сотни и не только тысячи, но даже и миллионы. Потому что партия, которую он возглавлял, и которая принимала все решения, была преступной партией. Неприятно это говорить, но когда-нибудь надо. И я считаю, что до тех пор, пока будут сопротивляться этой правде, не давать ей возможность выйти, это будет как кандалы на ногах страны, и страна не сможет сделать широкий и свободный шаг. Придется признать эту правду. И чем раньше, тем лучше, потому что тогда это будет светлый день не только для России.”

Es vel piebildīšu:”Kādi simti vai pat tūkstoši šo noziedznieku ieradās arī uz Latvijā,te pēc kara skolās ieceļotāju bērniem mācija krievu šovinisma pamatus un proletārisko-viltus internacionālismu.Viņiem latvieši bija fašisti un nacionālisti.Kad 1958.gadā E.Berklavs gribēja ierobežot krievu ieceļošanu Rīgā,viņu pašu padzina jo bija jau par vēlu,viņi jau bija iekārtojušies šeit.Man gadījās septiņdesmitajos gados sastapties ar vienu staļinistu LKP CK locekli. Tas bija baismīgs krievu šovinists. “

+9
0
Atbildēt

0

Sleepwalker 10.05.2014. 16.51

“Pasākumam beidzoties, Latviešu leģiona bijušie karavīri, viņu tuvinieki un draugi aizsteidzās uz Lestenes brāļu kapiem,”…

un tad arī 130.latviešu strēlnieku korpusa un partizānu veterāniem vajadzēja doties uz Lestenes brāļu kapiem, ja jau reiz kopā devāties pie Svētās Uguns!

Tad kāpēc Rīgas dome neuzaicināja uz pieņemšanu arī Latviešu leģiona bijušos karavīrus, viņu tuviniekus?

+9
0
Atbildēt

1

    Signija Aizpuriete > Sleepwalker 10.05.2014. 17.34

    ——- Vita Zelče:”Iespējams, ka šogad klusi notikusī Otrā pasaules kara atcere Brāļu kapos vēsta, ka Latvijā šī atmiņa jau top.”

    ===============================================================================

    Droši vien zelčistu klusā darbošanās vēl nav sasniegusi vēlamo rezultātu;bet gan jau uz Rīgas domi kādreiz tiks uzaicināti ja ne Audriņu ciemata “tīrītāji” un V.Arāja komandas dalībnieku tuvinieki,radinieki un atbalstītāji,tad vismaz slavenāko leģionāru. Brāļu kapos jau V.Veisa vārdu ne bez iemesla 1990-os gados atjaunoja,tā kā kustība notiek – pareizā atmiņa top:

    Dzelzskrusta Bruņinieka krusts krustus ir saņēmuši sekojoši latviešu varoņi:

    – Štandartenfīrers Voldemārs Veiss;

    – Oberšturmbanfīrers Kārlis Aperāts;

    – Oberšturmbanfīrers Nikolajs Galdiņš;

    – Šturmbanfīrers Voldemārs Reinholds;

    – Hauptšturmfīrers Žanis Butkus;

    -……..http://spoki.tvnet.lv/tribine/Latviesu-bruninieki/588829

    0
    -8
    Atbildēt

    0

emb_riga 10.05.2014. 14.14

Karš ir ļaunuma cēlonis,bet miers kalpos ļaunuma novēršanai(Si malorum causa bellum est,erit emendatio pax).Cik gadu tūkstošu ir pagājis,kopš šie vardi ir izteikti,un cik karu pa to laiku ir notikuši un notiek?Cerība ir sapnis nomodā.Cerība vienmēr saka,ka nākotnē būs labāk.Gribi mieru,gatavojies karam!

+7
-1
Atbildēt

1

    Amis > emb_riga 11.05.2014. 10.26

    Vilis

    Krievu pasaules bezierunu izbeigšana ir priekšnosacījums planētas tūkstots gadu mieram un uzplaukumam.

    +3
    -1
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu