Komisārs Muižnieks neizpratnē par „valsts nācijas” terminu • IR.lv

Komisārs Muižnieks neizpratnē par „valsts nācijas” terminu

49
Nils Muižnieks. Foto: Edijs Pālens, LETA

EP cilvēktiesību komisārs gribētu, lai Satversmes preambulas diskusijā iesaistītu EP Venēcijas komisiju

Diskusijas par Satversmes preambulu un tās grozījumiem Latvijai vajadzētu turpināt, piesaistot EP Venēcijas komisiju, kas palīdzētu depolitizēt patlaban Latvijā saasināto jautājumu, uzskata Eiropas Padomes (EP) cilvēktiesību komisārs Nils Muižnieks. Muižnieks arī uzskata, ka preambulā esot atrodams apstrīdams jēdzienu lietojums, vēsta portāls „Lsm.lv”.

Cilvēktiesību komisārs uzskata, ka sarunas ap preambulas ieviešanu ir politizētas, tāpēc nepieciešams starptautiskas ekspertu komisijas skatījums. „EP ir Venēcijas komisija, kas ļoti bieži sniedz neatkarīgu, objektīvu konstitucionālu analīzi. Es uzskatu, ka šāda ekspertīze būtu ļoti lietderīga un palīdzētu depolitizēt tās diskusijas, kas šobrīd ir Latvijā. Tās ir zāles pret politizāciju,” teica Muižnieks.

Venēcijas komisijā strādā konstitucionālie eksperti no 47 EP dalībvalstīm. Tomēr grozīt Satversmi salīdzinoši neilgi pirms vēlēšanām ir riskants solis. Muižnieks vēlas, lai viņu ar pamatīgu argumentāciju pārliecinātu, ka tas patiešām ir nepieciešams.

Savukārt par neskaidrajiem jēdzieniem preambulā Muižnieks nosauc šādus terminus – jēdzienu „valsts nācija”, arī „Latvijas tauta”, „mazākumtautības” un „latviešu tauta” saplūstot ar jēdzienu „valsts nācija”. Muižnieks vaicā, kā tas ietekmēs Satversmes tiesas praksi.

Jau ziņots, ka diskusijas ap preambulu Latvijā ilgst jau vairākus mēnešus. Eiropas Kopienu tiesas tiesneša Egila Levita sagatavotā preambula ir dokuments, ko, iespējams, pievienos Satversmei. Tās aizstāvji norāda, ka preambula definē Latvijas valsts pamatvērtības.

 

Komentāri (49)

gliters 08.11.2013. 08.29

Muižniekam neviens neko nav jautājis, mums nav vajadzīgas Vosa 2.0 “rekomendācijas”, kuras viņš dod, atstrādājot Krievijas naudu. Venēcijas komisija arī manis pēc var iet sevis pēc – jebkuras valsts pamatlikums ir tikai un vienīgi attiecīgās valsts iekšējā lieta.
Vispār IR, tas bija nelietīgi – ieraugot šo ģīmi, garastāvoklis sabojāts jau no paša rīta.

+40
-5
Atbildēt

13

    janis17 > gliters 08.11.2013. 10.58

    Teikum, komisiju, kas sarakstīja šo dokumentu, prezis nesen patrieca.

    +6
    0
    Atbildēt

    0

    mēbeļu izgatavošana > gliters 08.11.2013. 11.47

    Un vēl… domāju, ka “neizpratnē” ir ne tikai komisārs Muižnieks, vai dežūrējošā eksperte Kažoka, bet arī ļoti daudzi “medjiu cilvēki” :) Ne tik daudz “neizpratnē”, cik “noliegumā”. Ja es tiktu pie viedokļu “pierakstīšanas”, pirmais precizējošais jautājums, ko uzdotu neizprotošajiem būtu: vai, viņuprāt, latviešu nācija vispār pastāv, un ja jā – kā viņi to saprot (lai būtu skaidrība par terminiem un saprastu, vai tā ir kas vairāk kā viņiem tik tīkamā, teiksim, “etniskā” “kopiena”).

    +8
    -1
    Atbildēt

    0

    mēbeļu izgatavošana > gliters 08.11.2013. 11.12

    Nav ne vaina – darbs ir izdarīts un šīs 133 lpp ar atsaucēm jau stāv pašas par sevi (manuprāt nozīmīgākais pienesums latviešu nacionālās apziņas stiprināšanā pēc neatkarības atgūšanas), un tas tomēr bija niansētāk kā “patriekšana”.

    Valstsnācija ir ārā no aizmirstības :)

    +8
    0
    Atbildēt

    0

    piziks > gliters 08.11.2013. 13.22

    Ilmac

    Eiropas Padomi/EP Krievija jau sen izmanto kā Trojas zirgu savām interesēm arī ES/Eiropas savienības iekšienē. Nils Muižnieks tēlo, ka pārstāv abstraktas Eiropas un abstraktu cilvēku abstraktas tiesības, — izliekas, ka pārstāv, kaut visa Mila Muižnieka pārstāvēšana nepārtraukti un nenorimti pagriežas šķērsām Latvijas valsts interesēm, toties… pilnīgi it kā neizprotamu dēļ lieliski sabalsojas ar Latvijas taranētāju un apkarotāju, spaidītāju interesēm.

    LV diplomāti Eiropas savienībā, cerams, jau sen saņēmuši nepubliskojamu uzdevumu uzmanīt Nila Muižnieka izpausmes — īpaši izpausmju savdabi lokalizētās īpatnības. Tiem, kas interesējas par PSRS/NKVD/GRU utml. vēsturi, attiecīgo organizāciju daudzveidīgās izpausmes taču tik labi pazīstamas un šo izpausmju vēsturi, apgūtās metodes nevienu brīdi nevajadzētu aizmirst.

    Nils Muižnieks jau labu laiku pelnījis, lai viņam Latvijas tuvumā parādoties, kāds publiski uzdāvinātu SPRS 1937. gada modeļa ādas mēteli, lai apdāvinājamajam nerastos šaubas par viņa virzības neredzamību.

    Varbūt kādam vēl šaubas, kā sājos laikos — pec CV parametriem — piemeklē kandidāta uz kādu matu “dekoratīvo” atbilstību?

    +9
    0
    Atbildēt

    0

    mēbeļu izgatavošana > gliters 08.11.2013. 10.58

    Tam, ka tikai krievi nav ieinteresēti nacionālu valstu (un Latvijas konkrēti) kā kaut kā vairāk par ģeogrāfisku apzīmējumu pastāvēšanā – nevar piekrist. Nacionālās valstis traucē arī visu veidu pārnacionālo (nejaukt ar starptautiskajiem) institūtu entuziastiem. ES federālisti – pirmie, kas nāk parātā, “atvērto robežu” migrācijas atbalstītāji – nākošie.

    +11
    -2
    Atbildēt

    0

    mēbeļu izgatavošana > gliters 08.11.2013. 12.28

    Es sāku skatīties, bet kaut kad pirmajā ceturtdaļā aizmigu, nesagaidījis, ko Iveta saprot ar “latvietis”… Ja nebūtu svarīga, Ivetu vai Dāvidu šis jautājums nenodarbinātu. Ja nebūtu svarīga, to nemēģinātu dabūt ārā no pases. Dāvidu taču neinteresē, ko es vēlos vai nevēlos redzēt manā pasē, tāpat kā mani – ko viņš vēlas vai nevēlas savā pasē. Tomēr viņš vēlas arī, lai aiz viņa izvēles stāvētu valsts ar savu autoritāti, bet manu izvēli autoritatīvi liegtu.

    Politiskā nācija, velosipēdiskais velosipēds…

    +9
    0
    Atbildēt

    0

    runivs > gliters 08.11.2013. 12.39

    Muižniekam u.c., kas nesaprot/negrib saprast šis lietas, vajadzētu palasīt juridisko literatūru, citu ES valstu konstitūcijas, tad saprastu, ka gan jēdziens “valstsnācija”, gan “latviešu nācija” ir valsttiesību jautājums.Piem., Lietuva lietuviešus savā konstitūcijā sauc par ‘titulnāciju”. Muižnieks slikti mācījies Latvijas vēsturi, ja nezina, ka Latvijas valsts tika izveidota kā nacionāla valsts, pašnoteicoties latviešu tautai tās apdzīvotajās teritorijās.
    Pat Satversmes tiesa t.s Krievijas robežlīguma lietā ir akceptējusi
    “latviešu nācijas” terminu: “Var piekrist Augstākās padomes deputāta Rolanda Rikarda vērtējumam, ka „latviešu nācija savu pašnoteikšanos realizēja klasiskā veidā, vispirms 1919. gadā un 1920. gada sākumā, kad ar ieročiem rokās aizstāvēja Latviju. Pēc tam sekoja tiesiskā pašnoteikšanās ar Satversmes sapulci. Šo tiesisko pašnoteikšanos izteica Satversmes sapulces 1920. gada 27. maija deklarācija par Latvijas valsti” (Latvijas PSR Augstākās padomes 1990. gada 4. maija vakara plenārsēdes stenogramma).
    Latvijai nav jāvēršas Venēcijas komisijā, mēs savu normatīvo aktu bāzi esam transformējuši atbilstoši ES prasībām. Arī piedāvātais Satversmes priekšvārds, kas būtu uzlabojams, nav pretrunā ar ES starptautiskajām saistībām.

    +14
    0
    Atbildēt

    0

    Sanšains > gliters 08.11.2013. 11.03

    Muižniekam neviens neko nav jautājis
    =============================
    Piekrītu. Muižnieks jau sen pats zina, kā jādomā un kas jāsaka, lai taisītu karjeru atbilstoši “laika garam”.:)

    Neaizmirsīsim, kur un par kādu naudu Muižnieks tika diedzēts un lolots, kad viņš vēl Latvijā bija tikai mazs, vārgs stādiņš. Viņu uzturēja Sorosa fonds, kuru tolaik vadīja Sarmīte Ēlerte. Tieši tas pats variants, kas ar kažokām, akulēm, u.c.

    +15
    -1
    Atbildēt

    0

    Sanšains > gliters 08.11.2013. 11.55

    Teikums –

    Ir vērts uzmest aci šim te – diskusija “Vai etniskā identitāte ir svarīga?”, ko organizējusi un vada Kažoka.

    http://www.youtube.com/watch?v=RA4GSf9nmzk

    Varbūt nav vērts tērēt laiku, lai noskatītos visu, bet vismaz pirmo runātāju – arī šajos interneta pakšos pazīstamo Dāvidu Vikmani – aplūkot ir vērts.

    Vikmanis izklāsta savu redzējumu, kas ir tikpat nihilistisks, margināls un pat komisks (“interneta laikmetā tautībai vairs neesot nozīmes”) kā pašas Kažokas uzskati, tikai varbūt mazliet citāds. Viņš ironiski ieņirdz par “Latvijas 8% fenomenu” (NA elektorātu), tomēr uzdrošinos uzskatīt, ka viņam līdzīgu ākstu varētu būt vēl daudz mazāk, par spīti viņu samērā lielajai publicitātei, par kuras nodrošināšanu, kā redzams, rūpējos arī es.:)

    +15
    0
    Atbildēt

    0

    dace_ampermane > gliters 08.11.2013. 08.41

    zirnekliene

    plusiņš :)

    +16
    -1
    Atbildēt

    0

    Ojārs > gliters 08.11.2013. 09.33

    zirnekliene Šeloba: Muižniekam neviens neko nav jautājis, mums nav vajadzīgas Vosa 2.0 “rekomendācijas”,
    ———————-
    kad ieraudzīju šito purnu un viņa kārtējo domu graudu, tieši tāpat nodomāju – Voss Nr 2.
    Kur tādi svešu varu sulaiņi rodas? Ir zināms, ka Voss piedzima Krievijā, bet tas otrs ?

    +17
    -1
    Atbildēt

    0

    austrisv > gliters 08.11.2013. 10.13

    Piekrītu, jo man tāpat, ja kaut ko teicis šis pērkamais tips- Muižnieks, tad zināms, ka pūtis krievu stabulē, jo vienīgi krievi ir ieinteresēti, lai Latvija nebūtu nacionāla valsts, bet krievvalodīgo piedēklis.

    +19
    -2
    Atbildēt

    0

    mēbeļu izgatavošana > gliters 08.11.2013. 09.34

    @Zirnekliene

    Te kaut kas omas uzlabošanai:

    “[..] tauta, kurai ir sava nacionālā apziņa un valstsgriba, ir nācija.

    Attiecīgā nācija savā nacionālajā valstī ir valstsnācija. Tas ir valststiesisks statuss. Šis statuss nozīmē, ka valstsnāciju un valsti saista nacionāli kulturāla identitāte.”

    “Valstsnācija ir konkrētās valsts tautas un valsts būtības kodols.”

    “Latvijas tauta nevar pastāvēt bez tās galvenā elementa — latviešu nācijas. Tādā gadījumā vairs nebūtu tās Latvijas valsts, kas dibināta 1918.gada 18.novembrī un pastāv joprojām, bet būtu cita valsts ar citu identitāti.”

    http://www.president.lv/images/modules/items/PDF/17092012_Viedoklis_2.pdf

    Neatkarīgi no komisāra Muižnieka un Venēcijas komisijas gribas :)

    +27
    -1
    Atbildēt

    0

Alise 08.11.2013. 08.45

IRs vēl vienu kolaboracionistu izcēluši saulītē!!

Un piekrītu zirneklienei un Bronksam – kāds sakars jebkam ārpus Latvijas ar mūsu konstitūciju? Kādas vispār viņiem būtu tiesības kaut ko teikt par mūsu lēmumiem par mūsu konstitūciju?

Tiešām Muižnieks labāk lai atstrādā krievu naudu un Latvijai tuvumā nerādās.

+29
-4
Atbildēt

1

    gliters > Alise 08.11.2013. 08.57

    Lai tūvumā Latvijai nerādās un A. Kamensku ņem līdzi.

    +16
    -1
    Atbildēt

    0

Elīna Barkovska 08.11.2013. 08.45

Mums citu tautību cilvēki labos Satversmi?:D Var jau var, muldēt, bet ne jau murgot. Mozambikas komisijai vēl varētu palīdzību lūgt!!!

+27
-3
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu