Mūsu 4. jūlijs • IR.lv

Mūsu 4. jūlijs

116
Foto: Gints Ivuškāns, F64
Mārtiņš Kaprāns

Holokausta upuru piemiņa Latvijā līdz šim vairāk atgādinājusi vienas ģimenes bēdas, nevis solidāru izpratni par to kā mūsu tautas traģēdiju

Vienmēr smaidošā un ieturētā kundze dzīvoja mums kaimiņos, bet viņa reti iznāca no dzīvokļa, īpaši pēdējos gados. Viņa acīm redzami bija jau tādā vecumā, kad cilvēks vairs nejaudā daudz staigāt. Bet viendien, kad kaimiņiene jau atkal krietnu laiku nebija redzēta, mums paziņoja, ka viņa ir mirusi. Un tikai tad es uzzināju, ka viņa, mūsu ieturētā un bieži smaidošā kaimiņiene, bija viena no tām retajām, kas izdzīvoja holokaustā. Viņu esot paglābusi aprecēšanās ar kādu latvieti.

Mana kaimiņiene pietiekami ilgu laiku dzīvoja līdzās, bet man nebija ne mazākās nojausmas par viņas īpašo pieredzi, par to, ka holokausta vēsture ir tik tuvu – mūsu trešajā stāvā. Un tas izskatās kaut kā dziļi simboliski – mēs, latvieši, esam tik ļoti pašpietiekami ar savām padomju un nacistiskās okupācijas izraisītajām mokām, ka tas ir radījis īpašu ciešanu nacionālismu. 

Mēs bieži pamatoti un asi reaģējam, kad mūsu ciešanas, mūsu upuris netiek atzīts, bet paši aizgriežam galvas, kad runa ir par Latvijas mazākumtautību (ebreju, romu, krievu) pārdzīvoto XX gadsimta 40. gados. Jo tas it kā uz mums neattiecas.

Šāds domāšanas modelis jau kopš Atmodas laika ir mobilizējis pamatnāciju, bet sašaurinājis mūsu empātijas spējas un veicinājis ignoranci pret Latvijas mazākumtautību traumatisko pieredzi, kas neizbēgami ir daļa no Latvijas nacionālās atmiņas.

Šodien, 4.jūlijā, ir Ebreju tautas genocīda upuru piemiņas diena. Šajā dienā pirms 72 gadiem nacistiskā režīma atbalstītāji Rīgā, Gogoļa ielā, nodedzināja Lielo Horālo sinagogu kopā ar tajā esošajiem ticīgajiem. 4.jūlijs ir viena no četrām dienām, kad Latvijas karogs tiek izkārts sēru noformējumā. Piemiņas pasākumos piedalās valsts augstākās amatpersonas un ārvalstu diplomāti, kā arī ebreju organizācijas.

Oficiāli Latvija vienmēr ir izrādījusi līdzjūtību ebreju ciešanās un, pretēji atsevišķām Austrumeiropas valstīm, jau 90. gadu sākumā ir paudusi nepārprotamu nožēlu, ka arī Latvijas pilsoņi līdzdarbojās nacistiskās okupācijas laikā īstenotajā genocīdā. Taču kopumā 4.jūlijs Latvijas sabiedrībā neizpelnās sevišķu ievērību. Kāds, iespējams, pat nodomā, ka karogi izkārti par godu ASV neatkarības dienai, tikai nez kāpēc tās melnās lentes piesietas.

Bet šodien holokausta upuru pieminēšana vispārīgi un 4.jūlija piemiņas diena konkrēti nav tikai pamatnācijai adresējams jautājums. Jā, no vienas puses, latviešu un mazākumtautību vidū atšķiras attieksme pret holokausta atceri. Kā parāda nesen sadarbībā ar SKDS izveidotā Latvijas sociālās atmiņas monitoringa dati, puse latviešu respondentu (51%) neuzskata, ka valstij vajadzētu pievērst lielāku uzmanību nacistiskā režīma iznīcināto ebreju pieminēšanai. Diametrāli pretēja aina novērojama krievvalodīgo vidū, kur puse aptaujāto (51,4%) ir pārliecināta, ka Latvijas valstij tam būtu jāpievērš lielāka uzmanība.

Tomēr šādas uzskatu atšķirības neatbalsojas praktiskajā rīcībā – absolūtais vairākums latviešu un krievvalodīgo nekādā veidā neiesaistās 4. jūliju piemiņas pasākumos (attiecīgi 91,7% un 87,9%). Līdz ar to prakses līmenī holokausta upuru piemiņa, kuru dažkārt mēdz dēvēt par ieejas biļeti Rietumu pasaulē, ir tāla un, iespējams, nesaprotama lielākajai daļai Latvijas iedzīvotāju neatkarīgi no viņu etniskās identitātes.

Pagājušajā svētdienā es piedalījos holokausta upuru piemiņai veltītajā Dzīvo gājienā, kas notika Rīgā, Latgales priekšpilsētā. Pa ceļam no Vecajiem ebreju kapiem uz piemiņas vietu Gogoļa ielā kāda garāmgājēja ar neslēptu interesi pavaicāja: „Kas tas par gājienu? Vai cilvēki dodas uz bērēm?” Jautājums patiesībā bija ļoti trāpīgs, jo holokausta upuru piemiņa Latvijā līdz šim tik tiešām vairāk ir atgādinājusi vienas atsevišķas ģimenes bēdas, nevis solidāru izpratni par holokaustu kā par mūsu tautas traģēdiju.

Taču, no vienojošas sociālās atmiņas viedokļa raugoties, tā nav pareiza prakse. Proti, 4.jūlijā, tāpat kā 27.janvārī, kad pasaulē tiek atzīmēta Starptautiskā holokausta upuru piemiņas diena, nav jādodas uz bērēm, bet gan jāapliecina atbildība vai vismaz cieņa pret līdzās esošo ciešanām.

Autors ir Tartu Universitātes pētnieks

 

Komentāri (116)

buchamona 04.07.2013. 07.57

…mēs, latvieši, esam tik ļoti pašpietiekami ar savām padomju un nacistiskās okupācijas izraisītajām mokām, ka tas ir radījis īpašu ciešanu nacionālismu. +++ pilnīgi aplams secinājums. Šīs dienas latviešu tiešais pienākums pret tiem mūsu tautiešiem, kuri krita Brīvības cīņās un uzcēla LR, kuri gāja bojā Baigajā gadā, vai vēlākajās kremlinu represijās, vai arī krita cīņās pret boļševikiem, cīnoties Latviešu leģiona rindās, ir iztīrīt šīs dienas Latviju no kremlinu ideoloģijas.
Un iztīrīt Latviju no kremlinu ideoloģijas, tas nav tikai mūsu pienākums pret pagātni, tas ir pienākums pret Latvijas nākotni, pret ES nākotni, galu galā un šim uzedvumam ar ” īpašo ciešanu nacionālismu” nav nekāda sakara. Šo terminu cien autors ir aizņemies no Delfi ru. komentētāju repertuāra :)

Ja tieši par holokaustu, tad latvieši ļoti labi saprot, ko tas nozīmē. Holokausts ir gluži tas pats, kas “šķiru cīņa” kremlinu izpratnē. Tikai vienā gadījumā cilvēku nogalināja nacionālās piederības dēļ, otrā gadījumā ideoloģiskās pārliecības dēļ. Taču pašas par sevi šīs nāves nometnes ne ar ko neatšķīrās viena no otras. Gan holokausta upuri, gan staļinistu represiju upuri bojā gāja līdzīgās mokās.

Tas, ka SC & CO ir pārvērtis holokausta jēdzienu par ” ieroci”, kuru vērst pret atjaunoto Latvijas Republiku, tā ir viņu problēma. Tie ir viņi, kuri šādi zaimo holokaustā bojā gājušo piemiņu, tie ir viņi, kuri šādi kurina nacionālo naidu Latvijā

+24
-3
Atbildēt

1

    dace_ampermane > buchamona 04.07.2013. 08.01

    es augsti vērtēju riņķī apkārt komentārus, tie ir vienmēr ar loģiku un cieņu rakstīti, kas diemžēl ne vienmēr izdodas man pašam :)

    +4
    -3
    Atbildēt

    0

gliters 04.07.2013. 09.58

Jā, un vēl… Es personiski šo 4.jūliju ar sēru lentēm uztveru kā ikgadēju aicinājumu mūžīgi mūžos kaisīt sev pelnus uz galvas tāpēc, ka daži simti manu tautiešu sadarbojās ar vācu okupācijas varu žīdu šaušanā. Es atvainojos – Latvijas valsts toreiz bija demontēta, konkrētie šāvēji ir notiesāti un saņēmuši sodu, kas vēl vajadzīgs?! Un galu galā, vai tad kolaboracionisti žīdu šāvēji bija tikai Latvijā vai arī visur citur? Vai citās valstīs tāpēc arī ir līdzīgas sēru dienas?!
No otras puses man jānoskatās, kā ikgadējos 9. Maija pasākumos desmitiem tūkstošu PSRS kolonistu slavina krievu okupantus, kuri nogalināja manus vecvecākus (un ne jau tikai manus). Kāpēc no Krievijas 5. kolonnas autors neprasa ne empātiju, ne pat elementāru takta izjūtu?!
Apriebies!!!!!

+13
-3
Atbildēt

11

    inta_s > gliters 04.07.2013. 10.34

    Mums jābūt kā atvaram kas pievelk viņus un iesaista mūsu kultūrā, mūsu domāšanā, mūsu izpratnē par vēsturi. Bet tam jābūt realizētam tā ka viņi paši atnāk nevis mēs ar stekiem viņus dzenam. Jo ja mēs nojauksim to fallu, tad viņi tikai vēl vairāk atšķelsies no mums un radikalizēsies. To jau tieši tāds Kremlis vēlētos. Tas nav mūsu interesēs. Pie tam ko mēs darītu ja viņi sāktu svinēt to 9. maiju pie Brīvības pieminekļa? Tas būtu daudz trakāk, bet tas būtu legāli.
    Nē, tādā trulā veidā mēs neko labu nepanāksim.

    +1
    -6
    Atbildēt

    0

    dace_roze_lmt_lv > gliters 04.07.2013. 11.54

    “zirnekliene Šeloba Jā, un vēl… Es personiski šo 4.jūliju ar sēru lentēm uztveru kā ikgadēju aicinājumu mūžīgi mūžos kaisīt sev pelnus uz galvas tāpēc, ka daži simti manu tautiešu sadarbojās ar vācu okupācijas varu žīdu šaušanā”

    – Их были не сотни, но тысячи, десятки тысяч.

    0
    -4
    Atbildēt

    0

    inta_s > gliters 04.07.2013. 10.05

    Man arī izveda tuviniekus uz Sibīriju. Tur arī nomira. Liela daļa aizbēga uz ārzemēm: Skandināvija, ASV, Austrālija. Visi piederēja inteliģencei vai saimnieki ar īpašumiem tātad buržuāži. Kāds jau arī palika citādi es te nebūtu.
    Vai ir naids uz tiem 9. maija faniem? Nē, nav. Viņi paši nesaprot par ko fano. Viņi nesaprot, viņi atrodas Kremļa propogandas programmā un nesaprot par ko ir tādā sajūsmā. Un Kremlim viņi simts gadi nav vajadzīgi Krievijā, tikai izmanto lai šķeltu sabiedrību Latvijā. Es viņiem nedošu to prieku un tāpēc es nedusmojos uz tiem kas nozombēti.

    +2
    -6
    Atbildēt

    0

    inta_s > gliters 04.07.2013. 10.56

    Nu katram ir sava nostāja kā būtu pareizāk. Manuprāt viss nav zaudēts un ir zināmi pozitīvie piemēri kur cilvēki labi spēj integrēties un izprast mūsu kultūru un domāšanu. Protams tas ir ilgtermiņa darbs nevis atnāca nojauca fallu un visi dzīvo draudzīgi. Nu tā tas nebūs.
    Tas kas būtu ikvienam darāms Latvijā pilnīgi noteikti ir runāt TIKAI LATVISKI!
    Nav jānaidojas vai kā jādusmojas bet vienkārši laipni jārunā latviešu valodā – VIENMĒR!
    Tas pilnīgi noteikti ir akmens pašu latviešu dārziņā.

    +2
    -5
    Atbildēt

    0

    dace_roze_lmt_lv > gliters 04.07.2013. 13.05


    Viedoklis_lv:.. bet vienkārši laipni jārunā latviešu valodā – VIENMĒR!”

    – Нельзя, невозможно быть злым человеком, но с нелатышами вдруг становиться добрым. Сколько я знаю латышей, они, как и большинство населения Земли, задавлены бытом, тяжелой работой, нехваткой денег, несложившимися личными отношениями, нехваткой личного времени, отсутствием перспектив, алкоголизмом, пристрастием к табаку и психологическими проблемами.

    Как же вы хотите, чтобы латыши перестали быть латышами? И вдруг стали доброжелательными? Причем, не вообще доброжелательными, но избирательно – только лишь по отношению к нелатышам?

    То есть латыш поругался с женой или мужем, нахамил продавцу (или ему нахамил продавец) в магазине, поссорился на автостоянке с другим водителем – и вдруг, узнав, что другой водитель – нелатыш, он должен вдруг доброжелательно расплыться в широкой улыбке?

    Вы, батенька, как Хрущев, только тот строил коммунизм, а вы – этнический латышский рай.

    Полагаю, что американское общество гораздо благополучнее и богаче раза в три по уровню жизни – но и у них нет подобной идиллии, недаром же в 2005 году “Оскара” как лучший фильм получил “Столкновение” (Crash), о том, как американцы разного этнического происхождения ссорятся друг с другом. Даже если полицейский на работе защитает черных, в свободное от работы время он вполне может пристрелить юного афроамериканца, а труп – спрятать, уходя от преступления.

    0
    -3
    Atbildēt

    0

    dace_roze_lmt_lv > gliters 04.07.2013. 15.54

    Вам надо взять ответственность за то, что вы молчите о Карлисе Ульманисе, который дискриминировал евреев, которые при нем не могли быть ни госчиновниками, ни юристами, ни адвокатами.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    dro > gliters 04.07.2013. 18.51

    superim… что вы молчите о Карлисе Ульманисе, который дискриминировал евреев, которые при нем не могли быть ни госчиновниками, ни юристами, ни адвокатами.
    __________________
    Kārtējo reizi pierādīji, ka esi pilnīgs idiots, cienīgs pēnācējs Staļina misionāriem, kuri neprata lietot tualeti, bet Staļina īso kursu zināja no galvas:))))

    +3
    0
    Atbildēt

    0

    dro > gliters 04.07.2013. 18.47

    superim. Kas ir desmiti tūkstoši salīdzinot ar sovoku miljoniem, kuri slepkavoja un laupīja kopā ar Hitleru. Hitlers ir daudz mazāk iznīcinājis svešos kā sovoki savējos. Pie Režas Žukovs bez panākumiem nosūtīja nāvē 2 miljonus, vācieši juka prātā tos apšaudami, bet sovokiem ne silts, ne auksts – pierasta lieta. Čelovek nje skotjina – babi narodjat:)

    +3
    0
    Atbildēt

    0

    gliters > gliters 04.07.2013. 15.10

    Lūk tas man šķiet dīvaini un pretdabiski, ka arī frančiem tiek kultivēta kolektīvās vainas apziņa par to vēstures periodu, kad šiem bija atņemts valstiskums (ja neskaita marionešu Višī republiku), bet nevienam Vīzentāla centram prātā nenāk prasīt atbildību par pirmskara “reālpolitiku”, kas vairoja gan Hitlera nesodāmības apziņu, gan III Reiha potenciālu.

    +5
    0
    Atbildēt

    0

    gliters > gliters 04.07.2013. 10.17

    Es mazāk dusmojos uz tiem, kas “nozombēti” (ko gan no viņiem citu var gaidīt), kā uz mūsu t.s. “latvisko” impotento varu, kas nav spējīga aizliegt šos debošus vai vismaz izdarīt ar Pārdaugavas fallu to pašu, ko igauņi izdarīja ar Aļošu. Bet morāli presēt latviešus, saucot nevēlēšanos mūžīgi kaisīt pelnus matos dēļ dažiem Arajiem par “empātijas trūkumu” – to gan, tur lielu dūšu un uzdrīkstēšanos nevajag.
    Vismaz par sevi varu teikt tā – kamēr vismaz morāli neuzvarēs taisnīgums attiecībā uz latviešiem, manī nebūs vietas ne mazākai “empātijai” attiecībā pret mūsu minoritātēm.

    +9
    -3
    Atbildēt

    0

    gliters > gliters 04.07.2013. 10.46

    Kolonizātori NEKAD neuzskatīs par vajadzīgu iekļauties aborigēnu kultūrā, tadīcijās un vēstures izpratnē – tāpēc jau viņi ir kolonizātori. Vismaz līdz šim šādu precedentu nav bijis. Un Latvija nav nekāda “anomālā zona”, kur vispārīgās likumsakarības nestrādātu.
    Lūk tāpēc 5.kolonna ir mērķtiecīgi jādemoralizē, jāneitralizē un jāizspiež, kā to dara igauņi, kamēr mēs ar nebeidzamām sarunām, kompromisiem, integrācijām un saliedēšanām dodam viņiem cerības, ka viņi atkal varēs diktēt noteikumus kā okupācijas laikā.

    +12
    -2
    Atbildēt

    0

grislits 04.07.2013. 08.11

Nenoliedzu holokausta esamību un to, ka 4. jūlijā 41. gadā tika pastrādāts noziegums Rīgā, kas bija vērsts pret ebrejiem, bet tomēr neuzskatu, ka Latvijai būtu jābūt kādai īpašai sēru dienai par citas valsts režīma pastrādātu noziegumu Latvijā pret vienu no minoritātēm. Tas, ka šajā noziegumā piedalījās arī daži latvieši, neuzliek nekādu pienākumu Latvijas valstij kaut ko īpaši nožēlot un izsludināt sēru dienu atzīmējot kādu vienu no kara noziegumiem, jo visās valstīs bija un ir svešu varu un režīmu līdzskrējēji un noziedzīgo darbību līdzdalībnieki.

Un neuzskatu, ka 4. jūlija Vācijas veikto noziegumu varētu pielīdzināt 41. un 49. gada izvešanām, kuras arī tiek atzīmētas ar sērām, jo šie pēdējie bija vērsti ne tikai pret Latvijas tautu (pie tam, neatkarīgi no etniskās piederības), bet arī bija kā Latvijas valsts iznīcināšanas viens no instrumentiem, kā arī beigu beigās, pavisam cita mēroga noziegumi. Skanēs skarbi, bet par katru cilvēku nošaušanu vai nodedzināšanu kara laikā nav jāievieš sēru diena.

+14
-6
Atbildēt

13

    dace_roze_lmt_lv > grislits 04.07.2013. 11.40

    “roberts_j Nenoliedzu holokausta esamību un to, ka 4. jūlijā 41. gadā tika pastrādāts noziegums Rīgā, kas bija vērsts pret ebrejiem, bet tomēr neuzskatu, ka Latvijai būtu jābūt kādai īpašai sēru dienai par citas valsts režīma pastrādātu noziegumu Latvijā pret vienu no minoritātēm”

    Разве Арайс и его подручные не были латышами? Если вы требуете у России покаяния за “советскую оккупацию”, то вам в первую очередь надо покаяться за красных латышских стрелков и за убийц евреев. Покажите пример покаяния.

    +1
    -7
    Atbildēt

    0

    dace_roze_lmt_lv > grislits 04.07.2013. 15.53

    DikembeSakamoto: Он даёт понять, что этот акт зверства якобы можно оправдать, указывая, что они были освобожденными из тюрьмы пострадавшими от советских репрессий:

    “Skanēs skarbi, bet par katru cilvēku nošaušanu vai nodedzināšanu kara laikā nav jāievieš sēru diena… viss nav tik vienkārši, kā pirmajā brīdī izskatās.”

    0
    -3
    Atbildēt

    0

    Ieva Priedenfelde > grislits 04.07.2013. 21.35

    Jā, cenzors šodien plosās, laikam sieva pametusi…

    +1
    -3
    Atbildēt

    0

    Ieva Priedenfelde > grislits 04.07.2013. 15.31

    Tas ir antilatvisms!

    0
    0
    Atbildēt

    0

    normundskr > grislits 05.07.2013. 11.15

    Latvijas amatpersonas ir vairākkārtīgi atvainojušās par tiem latviešiem, kas ir piedalījušies holokaustā. Tomēr, jāpiezīmē, ka latviešu loma tur ir maza. Piemēram, Eduards Andress, kas pats ir ebrejs, analizē latviešu reakciju uz holokaustu, un viņa secinājumi ir tādi, ka cilvēku, kas ebrejus tā vai savādāk atbalstīja, bija daudz vairāk, nekā tādu, kas veica vai atbalstīja noziegumus.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Ieva Priedenfelde > grislits 04.07.2013. 15.30

    Normunds saka, ka ebrejus nodedzināja latvieši, kur te kāds antisemītisms?

    0
    0
    Atbildēt

    0

    efeja60 > grislits 04.07.2013. 19.14

    Он даёт понять, что этот акт зверства якобы можно оправдать, указывая, что они были освобожденными из тюрьмы пострадавшими от советских репрессий:
    ================
    Tie ir tavi murgi.

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    efeja60 > grislits 04.07.2013. 23.08

    super eye beidzies darba laiks

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    efeja60 > grislits 04.07.2013. 19.12

    Kāpēc tika dzēsts mans komentārs? Es pieprasu paskaidrojumus. Kādus rakstītos vai nerakstītos likumus es ar savu komentāru esmu pārkāpis? IR – pretīgs cenzoru pūznis!

    +2
    -1
    Atbildēt

    0

    efeja60 > grislits 04.07.2013. 22.17

    super eye, tev būtu viegli apgāzt onkuļa teikto, publicējot vēsturiskus datus, kad vācieši atbrīvoja NKVD gūstekņus un vēsturnieku viedokļus par to, kas dedzināja sinagogu – vācieši vai latvieši.

    +2
    0
    Atbildēt

    0

    efeja60 > grislits 04.07.2013. 19.13

    “Skanēs skarbi, bet par katru cilvēku nošaušanu vai nodedzināšanu kara laikā nav jāievieš sēru diena… viss nav tik vienkārši, kā pirmajā brīdī izskatās.”
    ============
    Šādu tekstu neesmu rakstījis.

    +2
    0
    Atbildēt

    0

    jmaklakovs > grislits 04.07.2013. 21.54

    super_e-y-e.
    Если вы требуете у России покаяния за “советскую оккупацию”, то вам в первую очередь надо покаяться за красных латышских стрелков и за убийц евреев. Покажите пример покаяния.
    ——
    Visu latviešu vārdā atvainojos Krievijai un persoīgi super_e-y-e, ka pārsimts latviešu strēlnieku 1917. gadā nolika uz ausīm Krieviju. Lai arī cik grūti, tomēr pagātnes grēki mums latviešiem ir jānožēlo, vārguļus aiztikt ir ļoti, ļoti slikti!

    Ēbrejiem neatvainošos vienkārši tāpēc, ka viņus cienu!

    +5
    -1
    Atbildēt

    0

    gliters > grislits 04.07.2013. 09.32

    Principā pievienojos. Bet kas attiecas uz raxtā minēto “empātijas trūkumu”, tad tas ir tāpēc, ka gan padomju laikā latvieši ne tikai neizjuta empātiju, bet pat nedrīkstēja atklāti pieminēt represijas pret saviem tautiešiem.
    Es domāju, ka vēlme iedziļināties minoritāšu sāpēs radīsies tikai pēc Nirnbergas II. Žīdi ir panākuši gan morālu, gan juridisku nosodījumu saviem pāridarītājiem, kad latvieši būs tikuši tik tālu, tad arī 4. jūlijs ar sēru lentēm neliksies kliedzoša netaisnība uz tā fona, ka latviešiem visvairāk ciešanu sagādājušais krievu imperiālisms joprojām paliek nesodīts, jo uzvarētājus, lūk, netiesā.

    +15
    -2
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu