Inteliģente smalkā bezgaisa būrī • IR.lv

Inteliģente smalkā bezgaisa būrī

4
Izsmalcinātā aktrise Lisa Lindmā ir viena no izrādes galvenās varones — Hedas Gableres — atveidotājām. Publicitātes foto

Režisore Māra Ķimele Tallinas privātajā Von Krahl  teātrī iestudējusi Hedu Gableri 

Mūsu publikas atmiņā vēl gluži svaiga ir Māras Ķimeles realizētā Šekspīra Otello interpretācija Jaunajā Rīgas teātrī, bet 5.februārī Tallinā Von Krahl privātajā teātrī režisore piedāvāja publikai citu interesantu Rietumu klasikas versiju. 

Teātra vadītājs Peters Jalaks uzaicināja Ķimeli strādāt pie klasikas iestudējuma ar Tartu Universitātes Viljandi Kultūras akadēmijas teātra kursu – 15 cilvēkiem, kas tika uzņemti augstskolā īpaši Von Krahl vajadzībām. Režisore šai sadarbībai izvēlējās Rietumu teātra kanona paraugu – Henrika Ibsena Hedu Gableri. Šāda radoša dažādība saskaņā ar Jalaka ieskatiem studentiem bija nepieciešama pēc avangardiski orientēta diplomdarba kopdarbā ar igauņu aktieri un režisoru Juhanu Ulfsaku, kuram ir cieša radoša saikne ar Somijas režijas zvaigzni Kristianu Smedu. Ķimeles Heda Gablere tapusi paralēli vērienīgajam Karamazovu projektam, kas 2008.gadā sāktā meistardarbnīcu sērijā Von Krahl junioriem veidojas sadarbībā ar šo, iespējams, slavenāko no somiem mūsdienu teātra režijā. 

Un Māras Ķimeles Heda Gablere Tallinā spēj pārsteigt. Dinamiski, jau ar mājkalpotājas un Tesmaņa – Hedas vīra – parādīšanos uz scenogrāfes Epas Kubu atturīgi eleganti noformētās skatuves skatītājam tiek sniegta iestudējuma atslēga: lugas galveno tēlu – Hedas, Lēvborga, Braka, Tesmaņa un Tejas – dubultojums. Uz skatuves ir nevis viens, bet uzreiz divi neveikli un nervozi rosīgi Tesmaņi, kas gaida mājkalpotājas palīdzību, lai varētu sākt jaunu dienu. Tad viņiem piepulcējas divas skaistas, bet ne laimīgas Hedas izsmalcinātās Lisas Lindmā un – kontrastējoši – pankam līdzīgās Ragnes Vensalu izpildījumā. Un tālāk, notikumu dramaturģijā atklājot skatītājam, kā iekšēji neatkarīgas sievietes pasaule saduras ar apstākļu un viņas sociālā slāņa dubultmorāles materiālismu, ar Hedas zaudētās mīlestības – divu Lēvborgu – parādīšanos šajās lomās spēcīgi iegulst atmiņā Madis Meorgs un slaikais igauņu rudmatis Otss Kartaus līdz ar divām «mazajām Tejām» un diviem draudīgiem Brakiem, skatuve kļūst enerģētiski pieblīvēta, lai tāda noturētos visu izrādes laiku. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu