Latvijas zinātnieku laboratorijās top novatoriskas tehnoloģijas • IR.lv

Latvijas zinātnieku laboratorijās top novatoriskas tehnoloģijas

34
foto: Lauris Vīksne/f64
Dita Krauze

Žakete, kas ražo elektrību, un jaka, kas pasargā bērnu

Raidījums "Vides Fakti" sniedz ieskatu dažos zinātniskajos risinājumos, kas tapuši Latvijas laboratorijās un kuru pielietojums ir konkurētspējīgs pasaulē.

Piemēram, Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) profesors Juris Blūms izstrādājis un patentējis žaketi, kas ar katru rokas kustību spēj ražot elektrību. Tas panākts, izmantojot vara spolīti, kura, mijiedarbojoties ar magnētu, veido elektriskos impulsus. Tādējādi, noejot kilometru, cilvēks ar šādu žaketi saražotu pāris vatu elektroenerģijas. Ar to pietiktu, lai nākotnē apģērbs darbinātu citus – drēbēs vai mājās integrētus – sensorus, piemēram, brīdinot par mājās atstātām atslēgām. Lai žaketi ieviestu tirgū, vēl gan jāizstrādā iekārta, ar kuru saražoto enerģiju uzkrāt un pārveidot, lai varētu to izmantot citur.

RTU studente Inese Parkova radījusi bērna vējjaku, kas uz mātes somiņu pārraida brīdinājumu, kad bērns ir sasvīdis. Tas panākts, veicot bērna ķermeņa mikroklimata mērījumus jakas iekšpusē, un tiklīdz mikroklimats pārsniedz iestādītos temperatūras un relatīvā mitruma robeždatus, jaka sāk intensīvāk starot un uz mātes somiņu tiek nosūtīta trauksme. Tā šī piecgadniekam paredzētā jaka palīdzētu novērst iespējamās saslimšanas, kas varētu rasties, bērnam ārā sasvīstot. Tāpat jakā iestrādāto sistēmu var iestādīt režīmā, kas izgaismo jakas audumu, kas tumšajā laikā ļautu mazo atvasi vieglāk pamanīt kā vecākiem, tā autovadītājiem.

Savukārt inženierzinātņu doktors Kaspars Kalniņš ar kolēģiem RTU laboratorijā testē lidmašīnu detaļu paraugus. Sadarbībā ar Vācijas Kosmosa aģentūru un kompāniju „Airbus" jaunie zinātnieki pārbauda dažādus materiālus, lai sniegtu slēdzienu, kā labāk projektēt atsevišķas lidaparātu daļas.Lielās izturības un niecīgā svara dēļ viņi oglekļšķiedru uzskata par nākotnes materiālu aviācijas būvniecībā, jo tas ļautu samazināt standarta lidmašīnas svaru par 50-60 procentiem, tādējādi ar katru lidojumu ietaupot simtiem litru degvielas.

 

Komentāri (34)

lailabidzane 19.02.2011. 22.55

.
Saprotu, ka ir.lv (ne “autorei”, ne redaktoriem) nav interese paskaidrot savu pozīciju un aizstāvēt viedokli, tāpēc pajautāju Vides faktiem:

Nezinu kā jūsu raidījumā tapa saukts Sandras Baltrukas gatavotais sižets , bet šī sižeta atreferējums ir.lv tika pasniegts kā stāsts par Latvijas zinātnieku devumu novatorisku tehnoloģiju attīstībā. Neesmu ļoti regulārs jūsu raidījuma skatītājs, bet mēdz gadīties. Reizēm ir interesanti. Tieši tāpēc pārsteidza šis atklāti vājais, maigi izsakoties, sižets.
Par piedāvāto “zinātni” un pasniegšanas prasmēm izteicos ir.lv komentāros.
Vēlētos zināt, vai ziņa pieminētajā portālā bija slēpta jūsu raidījuma reklāma? Vai tas notika pēc jūsu iniciatīvas?
Ja nē, tad kāda ir jūsu attieksme pret faktu, ka sižeta pārstāsts, bez jebkādas “pievienotās vērtības” tur tiek pasniegts kā autorprodukts?

+2
-1
Atbildēt

1

    piziks > lailabidzane 20.02.2011. 06.49

    VKT, nikni pareiza un loģiska rīcība. Ja nekas cits, tad vismaz ziņa visiem iesaistītajiem, ka haltūra ir pamanīta.

    Nekas jau nav tik labs, lai to nevarētu samaitāt. Vai — vismaz pamaitāt. Arī IR.

    0
    -1
    Atbildēt

    0

janazakovica 22.02.2011. 02.08

ir.lv tagat ir aiznemti jo stav sturi un nokaunas-jaa varbut ka ta pielika pie sienas pat varetu teikt izsmereja ditu..nabaga dita seit gan ledus cirvis trapija vinai sirdii..laikam tagat kaut kur snukst sturi.

0
-1
Atbildēt

0

TanteSidra 19.02.2011. 16.52

Ja vēl neesat pievienojušies, iesakam kļūt par mūsu sekotāju sociālās saziņas tīklos

Tā viņas raksta. Un izsūta lasītājiem. Un nav pierunājamas pārveidot minēto tekstu. Par daudz gribēts, lai viņas atšķirtu vatus no vatsekundēm, t.i, jaudu no enerģijas.

0
-2
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu