Šķēles ģimene kļuvusi par Flika biznesa partneriem • IR.lv

Šķēles ģimene kļuvusi par Flika biznesa partneriem

74
Jānis Saliņš, F64
Sanita Jemberga

“airBaltic” prezidenta biznesa partneru vidū arī prezidenta padomnieks Vasīlijs Meļņiks

Lidsabiedrības “airBaltic” prezidents un mazākuma akcionārs Bertolts Fliks pēdējos divos gados izveidojis firmu tīklu, kas barojas no tuvības ar nacionālo lidsabiedrību. Par viņa biznesa partneriem kļuvuši arī Latvijas politikā ietekmīgi cilvēki – prezidenta padomnieks Vasīlijs Meļņiks un Tautas partijas līdera Andra Šķēles ģimene, ceturtdien vēsta žurnāls “Ir” .

Žurnālā publicētā shēma rāda, ka Flikam pilnībā piederošā SIA “Baltijas Aviācijas Sistēmas” (tai pieder 47,2% lidsabiedrības akciju) nodibinājušas vismaz astoņus meitas uzņēmumus. Konstrukcijā, kas atgādina zirnekli, daļa uzņēmumu jau darbojas, daļa pagaidām ir neaktīva, iespējams, gaida jauno lidostas termināli un sāks strādāt tad.

«Zirneklis» aptver daudzas lidsabiedrības vajadzības – lidmašīnu virszemes apkalpošanu, pilotu pakalpojumus, uniformas, grāmatvedību, taksometru firmu, kuras klientu vairākums ir lidsabiedrības pasažieri. Viens atzars bija plānots tā, lai “airBaltic” zīmolu nodotu izmantošanai viesnīcās. Pagaidām nav iedarbināti atzari, kas attiecas uz degvielas piegādi, uzkopšanas un apsardzes darbiem.

SIA “North Hub Security” dibināts šā gada jūlijā un tajā 90% pieder “Baltijas Aviācijas Sistēmu” kontrolētajai SIA “North Hub”, bet 10% daļu – SIA “Ave Lat Sargs”. Šo uzņēmumu kontrolē Andra Šķēles ģimenei – sievai un meitām – un tuvam līdzgaitniekam Edgaram Šķenderim piederoša kompānija. Uzņēmuma valdes loceklis Leonīds Krongorns sarunā ar “Ir” bijis strups, vien atklājis, ka tas dibināts apsardzes pakalpojumu sniegšanai, tostarp lidostā.

Žurnāls norāda, ka līdz šim par savstarpējām saitēm liecinājuši tikai netieši piemēri, tādi kā: Flikam piederošo firmu sabiedriskās attiecības veido Šķēles znots Juris Pētersons, bet bijušais Šķēles padomnieks Edmunds Krastiņš pēc aiziešanas no “airBaltic” padomes kļuva par Flika padomnieku ar galveno uzdevumu vadīt jaunā “airBaltic” termināļa projektu. Pirmo reizi Šķēles ģimene parādījusies kā biznesa partneri.

Ar Meļņiku un viņa baltkrievu biznesa partneri Fliku saista cits uzņēmums “North Hub Fuel”, kas gan pagaidām nedarbojas, bet acīmredzot ir domāts degvielas piegādei. Meļņiks nav atradis laiku atbildēt un žurnāla jautājumiem, bet Flika pārstāvji tos ignorējuši vispār.

Žurnāls norāda, ka uzņēmumu gada pārskati neatstāj vietu šaubām, ka Flika firmas gūst labumu no “airBaltic”. Lidsabiedrība bez procentiem aizdevusi 151 tūkstoti latu “Baltic Taxi”, kas pieder Flikam un viņa kādreizējam bosam Latvijas Privatizācijas aģentūrā Jānim Naglim.

Kiprā reģistrēto uzņēmumu “Baltic Airline Services Ltd”, uz kuru nodokļu taupības nolūkos pērn pārformēja “airBaltic” pilotus, kontrolē cits Flika uzņēmums (nav zināms, vai tam ir vēl kādi akcionāri). Pērnā gada pārskats rāda, ka septiņos darbības mēnešos par pilotu nomu tam samaksāti 6 miljoni latu un gads beidzies ar 2,1 miljonu latu peļņu.

Vigo Legzdiņš, kam satiksmes ministrs bija uzticējis pārstāvēt valsti “airBaltic” padomē, uzskata, ka viss ir kārtībā.

Darījumiem ar saistītajiem uzņēmumiem atļaujas esot prasītas un dotas, jo tam neesot nozīmes – vai firmas pieder Flikam vai kādam citam, ja “airBaltic” tā rezultātā ietaupa, tas ir izdevīgi. Piedāvājumi bijuši labi un viņš nezinot, vai tos iesniegt bija iespēja arī citiem.

Satiksmes ministrs Kaspars Gerhards (TB/LNNK) norādījis, ka detalizēti par Flika uzņēmumu tīklu un darījumiem ar lidsabiedrību nav informēts, taču drīzumā sākšoties audits, kurā šis būs viens no virzieniem.

Komentāri (74)

marčiks 19.08.2010. 09.01

Neesmu nacionālists, bet Fliku vajadzētu aiztriekt atpakaļ uz viņa fāterlandi un Latvijā izsludināt par persona non grata. Domāju, ka Fliku Latvijā piesaista tieši iespēja taisīt politbiznesu, kas viņa dzimtajā Vācijā nebūtu iespējams, vismaz tādos apmēros ne.

+25
-3
Atbildēt

8

    KristapsRocans > marčiks 19.08.2010. 14.13

    To Alejandro
    Un kuru ielikt vieta? Kurs izveidoja aviosabiedribu, kura domine Baltijas tirgu, dod darbu tukstosiem cilveku, maksa nodoklus un dod mums iespeju celot par sapratigam cenam? Istens tevzemietis Gerhards? Tas, ka Fliks sadarbojas ar musu politbiznesmeniem ir Latvija pastavosas liela biznesa sistemas vaina, ne Flika. Gribi but seit, iesaisti skeles un sleserus. Fliks ir loti specigs biznesmenis un ieguvums musu valstij, pamegini paskatities uz vina paveikto

    +3
    -3
    Atbildēt

    0

    Ilva > marčiks 19.08.2010. 15.13

    Vai, šeit es nepiekritīšu – vienkārši mēs par viņiem nezinām, jo tie nešmucējas un nenonāk ne dzeltenās, ne baltās preses slejās.

    Piemēri:

    http://www.realsoundlab.com/
    Panasonic savos TV šo sistēmu piesaista

    http://www.baltrotors.lv/
    Viens no pasaules līderiem savā jomā.

    tas tā ātrumā, ko es atcerējos

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    marčiks > marčiks 19.08.2010. 10.06

    Taisnība, ne jau Fliks Latvijā politbiznesu ieviesa un ne jau viņa pazušana to izskaudīs. Tomēr viņš ir līdzatbildīgs par shēmotājiem “labās Latvijas” uzturēšanu. Un pārvākties uz citu zemi, lai tur nodarbotos ar cūcībām, nav ok.

    +4
    -1
    Atbildēt

    0

    cheszz > marčiks 19.08.2010. 14.42

    to RobisR
    Kurs izveidoja aviosabiedribu, kura domine Baltijas tirgu- Daļēji piekrītu, jo tas viss ar miljoniem lielu valsts līdzfinansējumu.

    Dod darbu tukstosiem cilveku- Ap 1300 kā minēts AirBaltic mājas lapā.

    Maksa nodoklus- Drīzāk izvairās no nodokļiem, jo piloti noformēti caur ārzonas uzņēmumu. Ja nav peļņas, netiek maksāts arī ienākuma nodoklis.

    un dod mums iespeju celot par sapratigam cenam? – Daļēji piekrītu, jo šo iespēju mums drīzāk nodrošina AirBaltic konkurence ar Ryanair.

    Fliks ir loti specigs biznesmenis un ieguvums musu valstij- Daļēji piekrītu, jo viņa šaubīgie darījumi, nezināmas izcelsmes līdzekļi un shēmas (zīmols!) liek apšaubīt sekmīgu biznesa attīstību ilgtermiņā.

    Un kuru ielikt vietā?- Latvija nav TIK maza, lai neatrastu labu speciālistu.

    +4
    0
    Atbildēt

    0

    Dzintars Kalniņš > marčiks 19.08.2010. 11.54

    @Sleepwalker – jā, nav neviena patiesi liela uzņēmuma, kas būtu attīstījis Latvijā (izaudzis) un pēc tam izgājis ārzemju tirgos. Tā ir vislielāka mūsu mazās jaukās zemes nelaime, ka normāli nodarboties ar biznesu šeit nevar, jo visas “lielās lietas” ir viens vienīgs politbizness. Tas arī traucē mazo un vidējo uzņēmumu attīstību, jo birokrātiskais aparāts, pirmkārt, ir pakārtots, lai kalpotu “lielajiem vīriem”, otrkārt, nevienam nav izpratnes par to, ka mazie un vidējie uzņēmumi ir tie, kuri normālās valstīs nodrošina lauvas tiesu ienākumu (nodokļu).
    Cik zinu, tad ELKO Grupa (IT hardware lieltirgotājs) ir Latvijas uzņēmēju lolojums, kurš veiksmīgi izgājis ārzemēs. Nu un tad jau tradicionālie – Stenders un tagad arī Madara, kuri ir “vienkāršu” ļaužu radīti un arī iziet ārpus Latvijas robežām. Bet gan Stenders, gan Madara ir maziņi, ja salīdzina ar politbiznesa apjomiem (būvniecība, valsts iepirkumi, transports, enerģētika, komunikācijas, atkritumi, utt).

    +5
    0
    Atbildēt

    0

    bekijja > marčiks 19.08.2010. 10.22

    Jautajums ir – vai ieliekot vieta kadu citu, ari to astonkajis neiesuks savas ketnas? Kam Latvija ir izdevies salidzinosi veiksmigi attistit starptautiski konkurejosu un atri augosu biznesu bez vajadzigas protekcijas? Fliks bija ceriba, jo no arzemem. Tadu vietejo nevienu nezinu. Krievus mums nevajag. Un lai vai ko tada amata ieliktu, Latvijas pasreizeja politiska un ekonomiska vide visu sagande. Un ta radikali nemainas jau gadiem ilgi…tikai vel vairak degradejas. Jusu risinajums, kungi? Lai vai ka censtos pasreizeja valdiba, to, ko vini dara, ierindas cilveks nesaprot. Jo nav varas vienosanas ar sabiedribu, ka tas ir daudzas citas valstis, kad politiki savlaicigi skaidro gaidamo parmainu ietekmi. Baidos, ka velesanu iznakums bus pavisam nepatikams – Rigas domes velesanas ir viens katalizators, no Latvijas aizbraukuso latviesu skaits – otrs. Abi nerada lielas ceribas uz pozitivam parmainam.

    +8
    -2
    Atbildēt

    0

    Aivars Krauklis > marčiks 19.08.2010. 09.35

    Un uz kurieni ieteiksiet aiztriekt viņa “biznesa” partnerus – mūsu tīrasiņu bāleliņus slavenos? It kā bez dažiem ārzemniekiem šīs un līdzīgas atrakcijas nebūtu iespējamas…

    +12
    -3
    Atbildēt

    0

    mary75 > marčiks 19.08.2010. 09.40

    Katrs var darīt tikai to, ko viņam attiecīgā valstī atļauj darīt.
    Nevis Fliks kaut kur jāsūta, bet, mūsu totāli korumpētā politiskā elite un ierēdniecība.
    Kaut vai pēdējais piemērs – zīmola pārdošana, par ko Gerhards “neko nezināja”.
    Un Latvijā tas ir tipisks bizness, īpaši tādiem politbiznesmeņiem kā Šķēle un Co – kaut kādā veidā piesūkties pie kāda valsts pelnoša uzņēmuma un caur dažādām firmiņām pārpumpēt naudu savās kabatās.

    +25
    -3
    Atbildēt

    0

ivetao2007 19.08.2010. 10.12

Škēle nav mainijis uzskatu, ka Latvija ir viņa ģimenes uzņēmums, kur pat prezidents ir vina kalpībā. Kur vēl kāds tur ministrs. Par krievu mafijas naudu, kuru viņš ieguva pārdodot Latvijai prihavatizētos īpašumus, viņš iedomājies nopirkt vēl Latvijas presi. Un eksprezidentu Ulmani turklāt. Nesatraucaties, daudzi latvijieši TIC ka šķēle “strādā”. Vācieši ticēja “fīreram”” un kas notika, visiem zināms. Latvieši tic tādiem “fireriem”kā škēle un šloseris un arī zināms, kas tad notiks – Latvija būs Krievijas guberņa.

+20
-1
Atbildēt

1

    janazakovica > ivetao2007 19.08.2010. 14.37

    SKELES GIMENE UZLIDOJUSI KOSMOSAa.driz jau sagaidisim ari tadu zinu.

    0
    0
    Atbildēt

    0

garausiitis 19.08.2010. 09.35

Lēnām sāk līst ārā tas par ko jau aizkulisēs sen runāja – proti Air Baltic tik specifiski veiksmīgi iet , jo patiesībā tas pieder trīs lielajiem onkām , bet Fliks ir topmenedžeris ,kam par labu darbu kāds procents atmests. Gan jau ka akcijas viņa ir kā apgrūtinātas, tikai informācija par to nav publiska.
Ko varam secināt par Šķēli šajā sakarā –
a) Šķēle ir stipri pārliecināts ,ka viņam nav iespējamas problēmas , ja info nāks gaismā
b) Šķēle ir ļoti uzmanīgs un uzticas tikai ļoti tuviem cilvēkiem.
Šajā sakarībā jāatzīst , ka visuzmanīgāk tomēr uzvedas Šlesers , bet Lembergam jau problēmu patreiz pietiek , tapēc uzzīmēties jaunās shēmās ir ļoti bīstami.

+11
-1
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu